Skip to content

Waar moet je op letten bij een radio-interview?

Een goed radio-interview kan een organisatie veel exposure opleveren. Lees hier enkele tips en tricks om jouw bedrijf zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen.
Interview op de radio

Een radio-interview met een militair die na elke vraag “dat is correct” zegt en vervolgens een pauze laat vallen. Of een geïnterviewde die duidelijk de antwoorden van papier leest. Het zijn voorbeelden van moeizame gesprekken waarbij de boodschap vaak verloren gaat. Dat is jammer, want een goed radio-interview kan een organisatie veel exposure opleveren. Lees hier enkele tips en tricks om jouw bedrijf zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen.

1. Weet waarover je praat tijdens een radio-interview

Kies de onderwerpen waarover je spreekt met zorg. Ook radioprogramma’s moeten gevuld worden. Laat je niet verleiden tot het geven van een interview over een onderwerp waar je eigenlijk te weinig van weet. Je maakt het jezelf erg moeilijk als het gesprek om de haverklap stokt omdat je het antwoord schuldig moet blijven. In het geval je echt met een delicate kwestie van doen hebt, bedenk dan van te voren wat je WEL kunt vertellen en wees proactief. “Daar mag ik helaas niks over zeggen maar wat ik wel weet is..”. Door het heft in handen te nemen, heb je meer controle over de richting die het interview op gaat en over de content die je deelt. Stuur met andere woorden het gesprek. Draaf niet door als een politicus met te veel mediatraining, want ook dat kan irritatie opwekken.

Interview op de radio

2. Bereid het gesprek goed voor

Vraag tijdens het voorgesprek door wat precies de bedoeling is. Ben je alleen te gast of is er nog een spreker en wordt er verwacht dat jullie met elkaar in gesprek gaan of dat de één op de ander reageert? Als je de keuze hebt uit een telefonisch interview of afreizen naar de studio waar de presentator zich bevindt, kies dan voor de studio. Tenzij je veel ervaring hebt, is een studiogesprek meestal makkelijker dan een telefonisch interview omdat lichaamstaal ook een rol speelt. Bovendien krijgen studiogasten vaak meer spreektijd. Gaat het interview over een delicaat onderwerp en houdt een presentator zich niet aan gemaakte afspraken? Doe het als Peter R. de Vries, die tijdens een interview standaard de uitnodigingsmail in zijn binnenzak heeft om zo nodig op subtiele wijze even aan de gemaakte afspraken te herinneren.

3. Lees antwoorden nooit voor!

Bedenk wat een journalist zou willen weten, hierbij kan het helpen om de antwoorden uit te schrijven zodat je je gedachten goed geordend hebt en in het interview niet naar woorden hoeft te zoeken. Bedenk van tevoren welke content je wel en vooral welke je niet wilt delen. Weet ook hoe je gaat reageren op potentieel lastige vragen. Oefen de antwoorden, maar lees ze alsjeblieft niet voor! Mensen die dat doen vallen bijna altijd door de mand. Zorg ook dat je in een radio-interview niet meerdere keren hetzelfde zegt door exact dezelfde zin te gebruiken. Een Blokkertje of een interview á la Rob Jetten, is funest voor je PR en kan er voor zorgen dat je niet snel nog eens wordt uitgenodigd. 

4. Zorg dat je haar goed zit, ook tijdens een radio-interview!

De vlieger “het is maar radio”, gaat in de 21e eeuw allang niet meer op. Via internet kunnen luisteraars tegenwoordig bijna altijd meekijken door middel van visual radio. Laat je dus niet verrassen door camera’s in de studio en zorg dat je er representatief uitziet.

Een mooi voorbeeld van een geïnterviewde die dit even niet doorhad is voormalig PvdA-Kamerlid Jan Vos. Voor een uitzending van het Radio 1-programma Stand.nl schoof hij in een studio op locatie aan, gekleed in een campingsmoking. Voor mensen die het programma via de site zagen ging de content van het gesprek gedeeltelijk verloren omdat Vos in zijn trainingspak onherkenbaar was en ze vooral bezig waren met de vraag “Wie is deze man, is dat Jan Vos wel?” Zorg met andere woorden dat je uiterlijk niet afleidt van de content die je wilt delen. Tenzij je lekker disruptief bezig wilt zijn natuurlijk door niet zozeer de content maar eerder jezelf in de kijker te spelen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Anna Westerdaal

Na een succesvolle carrière in de mode heeft deze oud-Parisiènne jarenlang bij radioprogramma’s van onder andere BNR en Radio 1 gewerkt en is daardoor een heus journalistiek zwaargewicht. Ze heeft een neus voor nieuwswaardige onderwerpen en geeft een breed palet aan klanten pr-advies.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via