Van legertruck naar glamping-marktleider

Campsolutions

CampSolutions, gevestigd in het Gelderse Empe, is wereldmarktleider en autoriteit op het gebied van glamping. In 2008 werd het bedrijf gestart door twee broers en twee vrienden. Ze kochten vier legertenten en een legertruck om zelf mee te gaan kamperen. Later zijn ze deze middelen zakelijk gaan inzetten, met de bijpassende naam ‘Rent An Army Tent’, vandaag de dag bekend als CampSolutions. De eerste klant wilde vijftig tenten huren en met een beetje bluf namen ze de opdracht aan. Dit bleek uiteindelijk een schot in de roos. Nu zijn ze glamping-marktleider.

Glamping op festivals

Binnen drie maanden groeide CampSolutions uit tot een bedrijf met 120 tenten. “In 2014 kwam MOJO met de vraag of we tenten konden leveren voor een grote vooropgezette camping bij het festival Down The Rabbit Hole”, aldus Wouter Leuven, eigenaar van CampSolutions. “We zetten de gehele camping op poten en maakten een website waarop mensen konden kiezen uit verschillende tenten. Van kleine, simpele tot grote, luxe tenten. Toen ging het hele zaakje lopen. LowLands hebben we nog datzelfde jaar gedaan. Rock Werchter, Parookaville, Sziget en andere festivals volgden snel.” 

Glamping op festivals

Glamping heeft geen marketing nodig

In mei 2018 ging G3, de grootste concurrent, failliet. CampSolutions nam de gehele inventaris over, waarmee het in één klap wereldwijd de grootste speler werd. Leuven: “Voorheen heb ik niks aan marketing gedaan. Ja, misschien eens een tent gesponsord. Daarnaast staan we wel op beurzen en doen we iets aan PR, maar dat is kleinschalig. De geleverde kwaliteit maakt de naam, waardoor we staan waar we staan. Nu is het tijd om te professionaliseren, op alle fronten.”

CampSolutions organiseert jaarlijks een eigen event in Empe, waar ze al hun tenten laten zien. “Als we op beurzen staan, kunnen we maar een beperkt aantal tenten laten zien. Dat geeft naar ons idee onvoldoende weer wat we allemaal kunnen. We willen onze klanten de mogelijkheid geven de tenten daadwerkelijk te ervaren. Vandaar dat we elk jaar Glampspiration organiseren, om de juiste belevenis te bieden”, aldus Leuven. 

Doelgroep blijft groeien

De doelgroep van CampSolutions blijft groeien. De top tien festivals in Europa nemen een volledig ingerichte camping bij hen af. “Festivalorganisaties en evenementenbureaus zijn de voornaamste partijen die ons weten te vinden”, zegt Elien Tuitert, marketing manager bij CampSolutions. “Als je iets bijzonders wilt, van een goede kwaliteit, dan moet je bij ons zijn. LowLands, Tomorrowland, Defqon: noem ze maar op. Ook zetten we volledige campings op nabij zes Europese Formule 1-circuits en hopelijk komt Zandvoort daar ook nog bij.” Leuven vult aan: “De Elfstedentocht doen we komende winter ook. We moeten alleen nog een akkoordje met Moeder Natuur maken.”

Duurzaam glampen

What’s next? Duurzaamheid is een trend binnen alle markten, zo ook binnen glamping. Leuven: “Voorop staat dat wat we doen, we goed doen. Wij laten de camping ‘groen’ achter, dat betekent dat er geen afval te vinden is als onze camping weer is afgebroken. Ook gebruiken wij zoveel mogelijk groene stroom. We zijn op het moment zelfs bezig met zonnepanelen op tenten. Daarmee proberen we de bezoekers een luxe, maar schone ervaring te bezorgen.” 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Pandemie hoeft geen marketing-pandemonium te betekenen

In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in

Mooie ondernemersinitiatieven tijdens een lelijke pandemie

Kunnen we in deze tijd van algehele misère een klein momentje pakken om ook de lichtpuntjes in deze duistere situatie te ontwaren? Zo zijn de kanalen in Venetië in tijden

Het Rode Kruis loopt voorop bij toekomstige doelgroep

Met 20.000 vrijwilligers en 725.000 leden en donateurs is het Rode Kruis in Nederland een vereniging van behoorlijke omvang. Wereldwijd zetten ruim 13 miljoen mensen zich in voor het Rode