Skip to content

Toffe (finance) podcasts

Mic for podcast

Tot een half jaar geleden luisterde ik eigenlijk nooit naar podcasts. Waarom zou ik ook? Ik lees wel een boek, of kijk naar een YouTube-filmpje wanneer dat boek me de neus uitkomt. Maar inmiddels ben ik helemaal om en zijn podcasts mijn nieuwe favoriete mediavorm. Waar ik allemaal naar luister? Ik geef je een inkijkje in mijn afspeellijst.

Tijdens de laatste Online Radio Awards, in het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid te Hilversum, werd me één ding duidelijk: online radio en podcasts zijn here to stay. Qua volumes en omzet nog onvergelijkbaar met de traditionele mediatypes zoals kranten, maar evengoed halsstarrig als passend binnen de huidige tijdsgeest. Podcasts vervullen eender welke behoefte. Zoek je verdieping? Inspiratie? Gewoonweg een reden om een uurtje te lachen en te ontspannen? Voor ieder wat wils: ik stel graag mijn favoriete podcastkanalen aan je voor. 

01. Follow The Money (Frederique vraagt door)

Ik schrijf zelf vaak over financiële onderwerpen. Follow The Money is voor iedere financieel journalist die op zoek is naar diepgang een ontzettend dankbaar en inspirerend medium. In de podcast ‘Frederique vraagt door’ wordt een artikel dat is gepubliceerd op Follow The Money doorgenomen met de redacteur die het artikel schreef. Interessant en handig, want de stukken op FTM zijn zelden artikelen die je eenvoudig tot je neemt. Zo’n podcast voegt dus echt iets toe.

“Qua corporate podcast echt een schoolvoorbeeld van hoe je succesvolle audiodocumentaires vormgeeft.”

02. De Correspondent

De Correspondent overstijgt de waan van de dag, zowel op de website als in hun podcasts. Iedere journalist heeft zo zijn eigen expertise (Sanne Blauw is Correspondent Ontcijferen, Henk Blanken is Correspondent Dood en Aftakeling en ook Rutger Bregman publiceert op de Correspondent, als Correspondent Vooruitgang). Meermaals per week verschijnen er nieuwe podcasts op het kanaal van De Correspondent, waarbij vooral de bijdragen van Jesse Frederiks (Correspondent Economie) mijn interesse wekken. 

03. The Journey (KLM)

The Journey, gemaakt in samenwerking met KLM, is een inspirerende podcast waarin reizen (quelle surprise) centraal staan. Maar niet zomaar reizen: vluchten die alles veranderden. Van mensen die door ijsberen worden opgejaagd tot zij die over de grens de liefde van hun leven tegenkwamen (en ook weer verloren…): iedere aflevering duurt iets meer dan een half uur en vertelt zijn eigen verhaal. Qua corporate podcast echt een schoolvoorbeeld van hoe je succesvolle audiodocumentaires vormgeeft. 

04. Mojo presenteert (50 jaar Mojo)

Nog een voorbeeld van een ‘zakelijke’ podcast die totaal niet zo aanvoelt. Mojo, de concertgigant waar zo ongeveer iedereen in zijn of haar leven weleens mee te maken heeft gehad, bestaat vijftig jaar. Radio-dj Michiel Veenstra interviewt mensen die voor en achter de schermen zijn betrokken bij de producties van Mojo. Van de stage managers tot de financiële afdeling: alles en iedereen komt voorbij. Super interessant als je zelf weleens een concert of festival bezoekt.   

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Aaron van der Sanden

Aäron is contentmarketeer bij Mediatic. Met zijn journalistieke achtergrond schrijft hij voornamelijk over finance-gerelateerde onderwerpen, maar ook het (familie)bedrijfsleven vindt hij bijzonder interessant.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van