TikTok – Moeten ook bedrijven zich overgeven aan de hype?

1200px-Logo_Tik_Tok.svg

TikTok – voor de overname door het Chinese bedrijf Bytedance luisterend naar de naam Musical.ly – is in de afgelopen paar jaar uitgegroeid tot een van de meest gedownloade apps wereldwijd. Met meer dan 800 miljoen downloads schoot de app in 2019 zelfs Instagram voorbij. Ook in Nederland vallen de cijfers allesbehalve tegen. Met meer dan één miljoen gebruikers, waarvan ruim 600.000 in de leeftijd van zes tot negentien jaar, groeit TikTok gestaag door.

Hoewel de app de 5,6 miljoen gebruikers van Instagram nog lang niet evenaart, zit het aantal gebruikers wel in de lift. Ondanks – of juist doordat – het bedrijf nog in de kinderschoenen staat, liggen er mooie kansen voor organisaties om TikTok te gaan gebruiken. Tenminste, als je Generatie Z tot je doelgroep rekent. Maar wat zijn de voor- en nadelen wanneer je overweegt het platform in te zetten om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten?

Veel mogelijkheden TikTok

Op het TikTok-platform kunnen gebruikers video’s van zo’n vijftien seconden tot een minuut posten. Waar dit begon met de zogenaamde lip syncs op Musical.ly – het playbacken van een liedje – zijn er nu meer functies toegevoegd. TikTok dances, duetten, storytimes, transitions, challenges. Het kan allemaal. Bedrijven kunnen door middel van het creëren van een eigen account en met behulp van leuke, creatieve content en hashtag-challenges het bereik vergroten. Wanneer je op de juiste manier meedoet, win je aanzien bij de doelgroep. Doordat het platform voornamelijk wordt ‘geregeerd’ door jongeren, zijn er talloze trends die in rap tempo komen en gaan. Wat vandaag in is, is morgen alweer uit. Dit betekent dat je er als bedrijf bovenop moet zitten, als viral gaan je doel is.

Samenwerken met influencers is ook een mogelijkheid. Voor wie al werkt met influencers op Instagram en/of Youtube is dit bekend terrein. Geld verdienen aan advertenties zit er voor TikTokkers helaas nog niet in. Hierdoor zijn samenwerkingen met bedrijven de enige mogelijke inkomstenbron. TikTok-influencers zullen daarom meer openstaan voor samenwerkingen met merken dan Instagrammers en YouTubers. Een voorbeeld hiervan is influencer MeisjeDjamilla die samenwerkt met De Efteling door ‘TikTok-waardige’ content te maken in het park.

MeisjeDjamila, TikTokker in De Efteling

Privacy

Terwijl het platform onder jongeren aan populariteit groeit, krijgen volwassenen er steeds meer bedenkingen bij. Zo kwam TikTok begin dit jaar in opspraak vanwege het zonder toestemming van de ouders verzamelen van data en het lekken van informatie van (minderjarige) gebruikers. Daarnaast staan accounts bij het aanmaken standaard op ‘openbaar’. Het vereist ook nog eens behoorlijk wat moeite om de juiste privacy-instellingen te vinden en in te schakelen. Ook loopt er nu een Amerikaanse rechtszaak tegen het bedrijf met de claim dat TikTok data deelt met de Chinese overheid. Verder zou TikTok censuur plegen door het verwijderen van video’s die gevoelig liggen in China en zou het bedrijf ervoor zorgen dat video’s van gehandicapten, door TikTok zelf omschreven als “kwetsbare personen”, minder vaak werden gezien.

TikTok laat in een statement op hun blog weten geen gevoelige content te verwijderen. Ook zeggen ze nooit gebruikersinformatie te hebben gedeeld met de Chinese overheid en dit ook niet van plan te zijn. De vraag is in hoeverre ze daar echt over kunnen beslissen. De Chinese regering heeft begin 2020 namelijk een wet van kracht laten gaan die Chinese techbedrijven verbiedt om gegevens zo te versleutelen dat de overheid er niet bij kan.

Naast verschillende beschuldigingen aangaande privacy wordt er meer kritiek geuit over de app. Zo zijn er virtuele kinderlokkers actief op TikTok. Zij doen zich voor als leeftijdsgenootjes en starten op die manier gesprekken met minderjarigen. In een statement heeft TikTok laten weten dat “het beschermen van gebruikers hoog in het vaandel staat”. Of dit waar is, valt te bezien: de moderatoren van TikTok hebben namelijk in het verleden te horen gekregen dat het opsporen van seksueel ongepaste commentaren niet tot hun werkzaamheden behoorde. 

Meegaan in de hype

Ondanks bovenstaande kritiek is de omvang van TikTok niet meer te negeren. Als je wilt dat je merk wordt erkend door jongeren, zul je toch mee moeten in deze trend. Er liggen voor bedrijven mooie kansen als het gaat om het creëren van zichtbaarheid, zeker onder jongeren. De contentmogelijkheden zijn groots, influencer marketing begint zijn weg te vinden en voor adverteerders wordt ook aan de weg getimmerd. Maar wees je als bedrijf ook bewust van de minder rooskleurige kanten van TikTok. Het vormgeven van een goede marketingstrategie voor dit medium moet de risico’s al flink in kunnen perken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic
Redactie Contentic

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Pandemie hoeft geen marketing-pandemonium te betekenen

In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in

Mooie ondernemersinitiatieven tijdens een lelijke pandemie

Kunnen we in deze tijd van algehele misère een klein momentje pakken om ook de lichtpuntjes in deze duistere situatie te ontwaren? Zo zijn de kanalen in Venetië in tijden

Het Rode Kruis loopt voorop bij toekomstige doelgroep

Met 20.000 vrijwilligers en 725.000 leden en donateurs is het Rode Kruis in Nederland een vereniging van behoorlijke omvang. Wereldwijd zetten ruim 13 miljoen mensen zich in voor het Rode