Al scrollend op LinkedIn bleef de blik een tijdje geleden hangen op een bericht met de strekking “dus zo kun je tegenwoordig ook ontslag nemen”. Een foto van een vluchtig opgehangen A4’tje op een betegeld muurtje, met een tekst die je nét niet goed genoeg kunt lezen. Aanklikken dus. En lezen. En doorklikken. Om erachter te komen dat dit een fraai stukje guerrilla-marketing bleek te zijn.
‘Beste Job-Joris’, begint de tekst op het slordig met duct tape opgehangen printje. ‘Waarschijnlijk sta jij hier nu te pissen. Want in dit café hang jij als onze teammanager al jaren op iedere vrijdagmiddagborrel (of ‘vrijmibo’, zoals jij graag zegt) de gebraden haan uit.’ De toon is gezet en vriendelijker wordt het er niet op. En terecht ook, want die Job-Joris blijkt een hufter eerste klas te zijn en zijn voormalige collega Sophia is het spuugzat. Ze neemt afscheid van het bedrijf en van deze ‘Skoda-rijdende-van-glampingvakanties-genietende-net-iets-te-fanatiek-langs-de-lijn-bij-zijn-sportende-kinderen-staande-middle-manager’. En haar ontslagbrief, inclusief summiere verklaring voor het vertrek, hing op het herentoilet van veertig verschillende cafés. Zowel in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. We worden vriendelijk doorverwezen naar de speciaal voor deze gelegenheid samengestelde website www.job-joris.nl. Hier somt Sophia in zes statemens op waarom ze vertrekt.
Aap uit de mouw
Met ‘Je lacht altijd triest hard om je eigen grappen. Maar de enige goeie grap hier ben jij’ komt er een einde aan de uiteenzetting, die ook thematiek rondom #metoo en een bijzonder matige adem aankaart. Pas wanneer je verder scrolt, kom je erachter dat dit een guerrilla-marketingstunt is die de aandacht vestigt op onderzoek van online carrièrenetwerk Magnet.me. Hieruit blijkt dat maar liefst een op de vijf young professionals ongelukkig is in zijn of haar baan. Niet geheel toevallig valt dit allemaal samen met de mededeling dat Magnet.me zijn diensten uitbreidt naar de markt voor young professionals. Terwijl het bedrijf zich eerst nog primair richtte op stagezoekers en starters.
Succesvolle guerrilla-marketing
De marketingstrategie van Magnet.me blijkt een groot succes: niet alleen bezochten meer dan honderdduizend mensen Job-Joris.nl, maar ook meldden tientallen young professionals zich bij Magnet.me aan, zo lezen we op de website van reclame-, media- en marketingvakblad Adformatie. Deze campagne toont andermaal aan dat je met beperkte middelen (printpapier, een website en gedegen panelonderzoek) toch impact kunt hebben. Zoals bijvoorbeeld ook horrorfilm IT behoorlijk viraal ging door de kenmerkende rode ballonnen bij afvoerputten en boven riooldeksels te plaatsen.
Minder low budget maar desalniettemin super vet was de ‘Push Button to Add Drama’-stunt van TNT België in 2012 in Brussel. Eén druk op de knop zetten een hele reeks (in scène gezette) gebeurtenissen in gang (zie onder). De meer dan 61 miljoen views zeggen wat ons betreft genoeg: guerrilla-marketing is en blijft een megavette tactiek.
Video: ‘Push Button to Add Drama’-stunt.