Skip to content

SEO linkbuilding: hoe werkt dat nou eigenlijk?

SEO linkbuilding - Click here button

Zodra je met online content aan de slag gaat, word je geheid een paar keer met de term SEO (search engine optimization) om de oren geslagen. Je weet wel: laat je zoekterm in de titel van je stuk terugkomen enzo. Linkbuilding is hier een apart, en soms knap lastig, onderdeel van. Daarom enkele tips waar je op moet letten, zodat je via SEO linkbuilding de juiste links kunt verzamelen. 

Eerder schreven wij al een blog over wat linkbuilding is en hoe je met behulp van pr kunt linkbuilden. Deze keer geven we een wat uitgebreidere uitleg, gaan we dieper in op hoe je SEO linkbuilding in de praktijk kunt aanpakken (of uitbesteden) en bespreken we het verschil tussen high authority link building en high quality link building.

SEO linkbuilding: de basics

Linkbuilding is het vergaren van links op andere website die doorverwijzen naar jouw website. Al deze links samen vormen je linkprofiel. Hoe relevanter de websites zijn die naar jou verwijzen, hoe beter jouw linkprofiel. Waarom dat belangrijk is? Omdat een zoekmachine op basis van je linkprofiel bepaalt hoe belangrijk jouw website is en of je een plekje verdient in die felbegeerde top drie op de eerste pagina van de zoekresultaten. In onderstaande video legt Neil Patel, volgens Forbes een van de top tien online marketeers, uit waar Google allemaal op let bij het beoordelen van jouw linkprofiel.

High authority of high quality link building?

Om Patels verhaal even kort samen te vatten, wil je dus backlinks naar relevante sites met ‘high domain authority’. De domein autoriteit (DA) is een waarde tussen de nul en honderd die Google toekent aan websites. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van veel verschillende factoren, zoals het aantal backlinks, interne links en domeinen. Als een website met een hoge DA (>35) naar jouw website verwijst, stijgt dus ook jouw DA. Via bijvoorbeeld Open Site Explorer kun jij achter de DA van verschillende websites komen.

High authority linkbuilding is echter slechts een onderdeel van high quality linkbuilding (ook wel high-end linkbuilding genoemd). Om een hoogwaardig linkprofiel op te bouwen, moet je ook nog op enkele andere zaken letten:

  1. Website met een hoge domein autoriteit: zoals gezegd, is een link op een website met en hoge DA meer waard.
  2. Relevantie: zorg dat jouw link op een website komt die inhoudelijk past bij jouw bedrijf. Als jij, of jouw klant, een bedrijf heeft in matrassen, is een link op een lifestyleblog meer waard dan een link op een website over kunst.
  3. Context: jouw link is minder waard als deze terechtkomt op een site die bestaat uit lijsten met linkpartners. Google, of een andere zoekmachine, heeft al vrij snel door dat dit doorgestoken kaart is. Een link die midden in een stuk tekst staat heeft meer waarde.
  4. Laat linkruil liever links liggen: een link is meer waard als deze wél naar jou doorverwijst, maar jij geen terugverwijzende link plaatst.  

Linkbuilding kopen

Punt vier uit de bovenstaande lijst brengt ons op het volgende en laatste thema: linkbuilding kopen. Waar je enkele jaren geleden nog vol backlinks in kon kopen om je ranking makkelijk en snel op te krikken, is het algoritme van Google inmiddels iets geavanceerder. Het geeft de voorkeur aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel, oftewel een profiel dat geleidelijk is opgebouwd en bestaat uit links naar verschillende kanalen. In één keer duizend linkjes inkopen, is dus niet meer zo’n goed idee. Als je bij een betrouwbaar linkbuilding bureau inkoopt die let op de kwaliteit en de context van de links, en de relevantie en DA van de websites, kan het inkopen nog steeds waarde toevoegen. Ga dus niet naar het eerste beste bureau dat aan het stunten is met goedkope linkbuilding prijzen, maar ga voor kwaliteit. Dan haal je op de lange termijn het meeste waar uit je euro’s.

Wil je werken aan een volledig natuurlijk linkprofiel? Overweeg dan eens wat pr kan betekenen voor jou.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van
Contentmarketing

Contentmarketing: een goed begin is het halve werk

Klanten kopen bij merken die geloofwaardig zijn. Merken die weten wie ze zijn, waarom ze bestaan en de leefwereld begrijpen van de klant. En merken die verder kijken dan vandaag of