3 tips om je positie in Google via SEO te verbeteren

SEO om website voor google te optimaliseren

Je wil dat de website van jouw organisatie op nummer 1 staat in Google. Het probleem is dat alle bedrijven dat willen. De concurrentie op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is dan ook moordend. Een paar linkjes en wat zoekwoorden hier en daar zijn tegenwoordig niet meer afdoende.

Er gaat veel tijd en geld zitten in het optimaliseren van je website voor Google. Er staan honderden tips online over hoe je jouw website beter vindbaar kan maken, maar het is belangrijk om te beginnen met een goede basis. In deze blog volgen drie tips waarmee je een goed fundament legt voor een betere positie in Google.

basis van SEO

Tip 1: Contentmarketing

Google hecht de laatste jaren steeds meer waarde aan sterke content. Dus geen pagina’s die zijn geschreven op basis van zoekwoorden. Dit zijn artikelen, blogs en whitepapers met onderwerpen waarover mensen graag willen lezen. Bij het beoordelen van pagina’s kijkt Google naar de relevantie van de tekst in verhouding met de rest van de site en naar hoe goed deze door bezoekers wordt gelezen.

Bij contentmarketing is het belangrijk om te weten wie je publiek is en waar zij in geïnteresseerd is. Blogs of how-to’s die vragen van bezoekers beantwoorden doen het vaak goed. Hoe kom je erachter waar je lezers meer over willen weten? Vraag je klantenservice- of webcare-team welke vragen zij vaak binnenkrijgen of vraag het direct aan je bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld via social media. Je kunt op Facebook een poll maken waarin je drie onderwerpen voor potentiële blogs aan je volgers voorlegt, waar zij vervolgens op kunnen stemmen.

Tip 2: SEO-pagina’s schrijven

Het schrijven van landingspagina’s, op basis van zoekwoorden waar je beter op gevonden wilt worden, is nog steeds een goede manier om je vindbaarheid te verbeteren. Maar het is wel belangrijk dat je het op de juiste manier aanpakt. Je kunt niet meer een pagina schrijven waarin je tien keer het zoekwoord laat terugkomen, zonder na te denken over context of samenhang. Als je dat doet, is de kans groot dat je hard wordt afgestraft door Google en je positie in de zoekmachine juist flink keldert.

Hoe moet je het dan wel doen? Het is belangrijk dat je het zoekwoord waarop je beter gevonden wilt worden in de titel van je pagina noemt. Het liefst voorin de titel. Vervolgens gebruik je het woord ook in de eerste zin van de introductie. Daarna laat je zoekwoord nog een keer in een subkop terugkomen en één à twee keer in de lopende tekst. Het is ook belangrijk om afbeeldingen te gebruiken op je SEO-pagina, minstens één, het liefst twee. Geef deze afbeeldingen namen waarin het zoekwoord ook terugkomt. Opsommingen, infographics en video’s dragen meestal ook bij aan een hogere ranking in Google, gebruik deze dus vooral.

Tip 3: Linkbuilding

Het bouwen van een sterk linkprofiel is essentieel wanneer je je positie in Google wilt verbeteren. Het gaat hier niet alleen om links die andere sites naar jouw website plaatsen, maar ook om de interne links die je zelf plaatst. Probeer binnen je eigen site in blogs naar andere blogs, SEO-pagina’s of productpagina’s te linken. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina’s makkelijker kan vinden (indexeren) en beter kan bepalen wat de relevantie van deze pagina’s is.

Externe links zijn nog belangrijker, maar bedenk hierbij wel: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Een linkje op een startpagina of op een website die nauwelijks verkeer krijgt, gaat niet veel doen voor je site. Sterker nog, als dit een site is waar geen of slechte content op staat, kan dit zelfs negatieve gevolgen hebben voor je ranking. Kijk hier dus mee uit. Benader blogs en nieuwssites die over dezelfde onderwerpen schrijven als jij. Google beschouwt deze links als waardevol en dit kan dan leiden tot een hogere positie.

Het is voor al deze drie tips belangrijk, dat je ze regelmatig herhaalt. Google wil altijd de nieuwste en meest relevante informatie tonen, dus die moet je dan ook bieden. Probeer daarom op wekelijkse basis nieuwe blogs, whitepapers en SEO-pagina’s te schrijven. Veel succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

Bridget Hearn

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in