Skip to content

Het Rode Kruis loopt voorop bij toekomstige doelgroep

Rode Kruis

Met 20.000 vrijwilligers en 725.000 leden en donateurs is het Rode Kruis in Nederland een vereniging van behoorlijke omvang. Wereldwijd zetten ruim 13 miljoen mensen zich in voor het Rode Kruis. Zij komen in actie in noodsituaties, zoals bij de huidige branden in Australië. Mede door het grote mediabereik wisten zij 1,4 miljoen euro op te halen om de branden te bevechten. Hugo Nijentap, content coördinator bij het Rode Kruis, neemt ons mee in de manier van werken van het Rode Kruis.

Nijentap reist veel de wereld over, om zelf nieuwe plekken te ontdekken of als verslaggever voor het Rode Kruis op een locatie waar mensen in nood zijn. “Naast de verschillende reizen, ben ik verantwoordelijk voor de socialmedia-content van Rode Kruis Nederland”, stelt Nijentap. “Ik zet de planning uit, bepaal wanneer we welke content delen en tegen welk volume. Als er iets gebeurt in de wereld, moeten we bepalen hoe we dit via onze socialmedia-kanalen willen communiceren.”

Ook het Rode Kruis moet kiezen

Het Rode Kruis heeft als doel om het publiek te enthousiasmeren om de organisatie te steunen. Op financieel gebied of door zich aan te sluiten als vrijwilliger. Via content laten ze zien hoe en waarom het Rode Kruis zich voor bepaalde zaken inzet. Nijentap: “Er gebeurt bijna elke dag wel een ramp in de wereld waar het Rode Kruis bij aanwezig is. Het klinkt heel cru, maar we moeten keuzes maken over welke rampen we uitlichten en welke niet. Dat is een moeilijke keuze, want we willen het liefst aandacht en geld ophalen voor elke noodsituatie, maar dat is simpelweg niet mogelijk.”

Daarom zijn ze bij het Rode Kruis altijd op zoek naar onderwerpen waarmee ze op structurele basis naar buiten kunnen treden. “We willen daarbij zoveel mogelijk persoonlijke verhalen delen. Bijvoorbeeld over hulpverleners die ter plaatse zijn of over mensen die hulp nodig hebben of hebben gekregen. Dat we echt een verschil maken, laten we zien door succesverhalen te delen over bijvoorbeeld de hereniging van moeder en zoon of iemand die een nieuw dak heeft gekregen. Hiermee laten we zien waarom wij donaties nodig hebben, namelijk om ons werk te doen en mensen in nood te helpen.”

Crisismanagement bij het Rode Kruis

Crisiscommunicatie is ook een onderdeel van het vak, aangezien er soms wat misgaat. Nijentap: “Openheid vinden wij heel belangrijk. Daarom zijn we proactief op socials om vragen te beantwoorden. Je moet ook niet bang zijn om, in welke situatie dan ook, daar iets over naar buiten te brengen. Alleen dan kun je de vragen die bij mensen leven goed beantwoorden. Wij denken juist dat deze openheid en heldere communicatie belangrijk is om verwarring te voorkomen bij (potentiële) donateurs.”

Traditionele en online media

Het Rode Kruis richt haar content in op basis van drie categorieën: informeren hoe ze helpen, inspireren om te helpen en helpen om te helpen. “Bij helpen om te helpen moet je denken aan inhoudelijke content waarbij we tips geven over hoe iemand in een bepaalde situatie moet handelen. Zoals een praktisch artikel over hoe je een hartstilstand kunt herkennen”, vertelt Nijentap. “Dit is onze manier om op structurele wijze content te delen. Een goed middel is om dit via verschillende socialmedia-kanalen te doen. Per onderwerp bepalen we voor welk medium het geschikt is en hoe we onderscheid maken tussen bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram.”

“Ook de traditionele media benutten wij optimaal, wat ons weer enorm helpt om bereik te genereren. Omdat we veel hulpverleners ter plaatse hebben, zijn wij vaak snel op de hoogte van de details van de situatie. Die informatievoorziening maakt het ook mogelijk om de media in te lichten over situaties, vaak rampen, terwijl ze zich ontvouwen. Dankzij die goede relatie kunnen we vervolgens via de media weer om aandacht vragen voor mensen die waar dan ook ter wereld in nood zijn en hulpverlening nodig hebben. Zo ontvingen we, mede door de verschillende media die hier melding van maakten, ruim 1,4 miljoen euro aan donaties voor hulp in Australië.”

TikTok voor de volgende generatie leden

In november 2019 begon het Rode Kruis te experimenteren met platform TikTok. De ontwikkeling is ontzettend snel gegaan; binnen drie maanden hadden ze al 40.000 volgers, miljoenen views, én aanvragen om als ‘expert’ iets te vertellen over TikTok. “We begonnen zonder verwachtingen, maar na een succesvolle proefperiode zijn we het serieus op gaan pakken”, zegt Nijentap. “We ontwikkelden een strategie rondom de thema’s ‘EHBO’ en ‘Klimaat’, waar we wekelijks twee of drie filmpjes over plaatsen. Wij zijn ons erg bewust dat de doelgroep die we aanspreken via TikTok niet direct gaat doneren of zich inschrijft als vrijwilliger. Het zijn voornamelijk middelbare scholieren die actief zijn op het platform. Echter, daar is het ons ook niet om te doen. Via deze weg kunnen we de jeugd namelijk al vroeg kennis laten maken met het Rode Kruis en alle goede en ook toffe dingen die we doen. Dit zien we als langetermijninvestering om nu eerst awareness te creëren. De interactie die eruit voortkomt is al top, gezien de vragen en tips die we ontvangen.”  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Digitale technologie saai? ICT is een taaltechnisch feestje!

De Deense koning Harald Bluetooth verenigde in de tiende eeuw verschillende Vikingstammen. Tien eeuwen later verbindt de gelijknamige technologie verschillende apparaten. Is digitale technologie saai? Taaltechnisch is digitale technologie een

Waarom storytelling werkt: het effect op ons brein

Storytelling is een van de meest populaire termen binnen de contentmarketing. Het internet staat er vol van. Tik ‘storytelling’ in je zoekbalk en je krijgt binnen een halve seconde 163
Crisiscommunicatie, be prepared

Crisissituatie? Volg deze stappen!

Het is crisis. In een kritisch artikel heeft een bekende journalist vernietigend uitgehaald naar jouw organisatie. De telefoons op het hoofdkantoor staan inmiddels roodgloeiend en het afbreukrisico onder stakeholders groeit