Revenge of the nerds: 3 tips voor goede tech-content

Geschreven tech-content

Nog nooit was het zo leuk om goed te zijn met technologie. IT-kennis is sexy geworden en de vleesgeworden personificatie daarvan, de ‘nerd’, is erg in trek. Dat is wel eens anders geweest. Maar er is ook iets waar tech-bedrijven zich nog in kunnen verbeteren: leren om te communiceren. Drie tips volgen over tech-content.

Van vuurstenen werktuigen naar het wiel, de maanraket en quantum computing. Steeds maar beter gereedschap is een van de twee meest definiërende eigenschappen van de mensheid. Inmiddels hebben we het over supersnelle digitalisering en is dit hele proces van constante verbetering in een stroomversnelling terechtgekomen. Dat technologiebedrijven momenteel zo ontzettend bepalend zijn, valt tegen deze achtergrond goed te verklaren. 

Alle technologiebedrijven? Nou nee, dat nou ook weer niet. Sommige partijen weten zich beter te onderscheiden dan andere. Iets wat niet alleen te maken heeft met marktmacht. Toegegeven: tech-reuzen als Microsoft, Google en Apple hebben de middelen om op elk gebied – dus ook marketing – de beste te zijn. Maar het heeft ook iets te maken met die andere definiërende menselijke eigenschap: taal.

Tekst over tech-content
Geschreven tekst over technologie

Dit is natuurlijk heel logisch. Wij zijn sociale dieren, altijd al geweest. Ook wie in pakweg het jaar 11.000 voor Christus de beste vuistbijl in de hele omgeving bedacht, had daar maar weinig profijt van zonder een goed verkoopverhaal richting zijn stamgenoten. Het succes van Windows 10 – de vuistbijl van onze tijd – is dan ook het resultaat van twee factoren: innovatie en communicatie.

Om te slagen op tech-gebied moet je kunnen communiceren. Goede content is daarvoor een vereiste. Hoe je dit doet? Drie tips:

Tip 1: Ga voor een autoriteitspositie

OK, je weet wat er speelt in jouw markt. Zorg dat je dit dan ook uitstraalt. Op social media, in blogs, presentaties, rapporten en optredens in de media. Zeker nu technologie zó complex is geworden dat nog maar weinig mensen in staat zijn deze volledig of zelfs deels te doorgronden, beslissen klanten op basis van vertrouwen. Wat voor jou betekent dat je verhaal moet kloppen. Dit wil zeker niet zeggen dat je per sé voorop moet lopen met bleeding edge technologie. Waar het wel op neer komt is dat het minder uitmaakt wát je doet, dan dat het duidelijk is dat je wéét wat je doet. 

Tip 2: Vermijd jargon in tech-content

Deze tip geldt niet alleen voor toegankelijke communicatie voor een breed publiek. Zelfs de meest ingevoerde deskundige ziet graag dat je onnodig jargon (en is niet elk jargon onnodig?) vermijdt. Immers, als je iets niet aan een vijfjarige kunt uitleggen, snap je het zelf waarschijnlijk ook niet. Te ingewikkeld taalgebruik, dat is een brevet van onvermogen. Technisch termen gebruiken mag best, maar vermijd vaagtaal. 

Tip 3: Bied iets extra’s met tech-content

Kennis is online overal te vinden. Waarom zou iemand jouw blog of whitepaper lezen en niet die van een ander? Laat zien dat jij bij uitstek de partij bent die nuttige kennis doorgeeft. Dat kan bijvoorbeeld door een blog te voorzien van goede links naar achtergrondartikelen en -video’s, of door interessante content van derde partijen te delen met je achterban. Dit geeft je meteen bonuspunten op het gebied van employer branding. Je straalt immers uit dat je bij uitstek een bedrijf bent waar IT-talent zich kan ontwikkelen. En met de grote schaarste aan talent op de arbeidsmarkt is dat een groot voordeel. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Koos Plegt

Koos Plegt is werkzaam als copywriter bij Mediatic. Hij heeft een journalistieke achtergrond en werkt voor verschillende on- en offline media en commerciële opdrachtgevers. Veel affiniteit met technologische (IT-)innovatie en bedrijfskundige onderwerpen.

Koos Plegt

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

zebra

Zebra’s hebben een sterker merkverhaal dan eenhoorns

Durfkapitalisten zijn altijd op zoek naar die ene ‘eenhoorn’: bedrijven die hen veel rendement opleveren en waarmee ze de rest van het portfolio financieel kunnen ondersteunen. Dit eenhoorn-droombeeld blijft tot

De Ondernemer kiest voor innovatie en verdieping in video

De Ondernemer, Nederlands grootste platform voor ondernemers in het mkb en zzp’ers, zet verder in op bewegend beeld. Voor de verdieping in video werkt zij vanaf heden ook samen met
BCG matrix voor contentmarketeers

Contentstrategie opstellen met de BCG-matrix

De BCG-matrix kan een handig model zijn voor contentmarketeers die willen bepalen welke content zij moeten prioriteren. Welke stukken kunnen zij beter van de contentkalender schrappen en welke hebben juist