PR bedrijven met visuals: het oog wil ook wat

Hoe zet je visuals in bij een PR-traject? Dit kan hét verschil maken voor je organisatie. Een groot bijkomend voordeel: je krijgt meer links naar je website. Lees hier meer..
Zet visuals in bij PR

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Een eerdere blog ging over hoe je PR effectief in kan zetten voor linkbuilding. Daarbij ging ze al kort in op het gebruik van visuals bij een persbericht. Deze keer gaan we in op hoe je die visuals dan precies inzet. Ze kunnen namelijk hét verschil maken voor je organisatie!

Je werkt voor een organisatie en jullie hebben nieuws om te delen met de wereld. De meeste organisaties zullen dit doen door een persbericht op te stellen en uit te sturen. Hoewel dit inderdaad de basis is, vergeten velen om hier ook een kwalitatief hoogwaardige foto bij te voegen, of andere visuals zoals infographics. Terwijl een dergelijk ‘extraatje’ nu juist net het verschil kan maken voor de journalist (wel of niet publiceren). 

Zeker als je persbericht gestoeld is op onderzoek, is het prettig voor de lezer – of dit nou de journalist is of de doelgroep – om data gevisualiseerd te zien in bijvoorbeeld een infographics. Getallen kunnen soms wat ongrijpbaar zijn en een goede ontwerper kan ze heel concreet weergeven. 

Wat werkt wel en wat niet

Uiteraard is niet elke foto of elke grafiek een doorslaand succes. Om te bepalen of je visuals effect gaan hebben, is het goed om eerst terug te gaan naar de basis: wat wil je ermee bereiken en wat voegt het toe aan je boodschap? Als je bijvoorbeeld een groot evenement hebt gehad of een ondertekening van een belangrijk contract, dan is het goed om van dat moment een mooie foto toe te voegen. Niet alleen krijgt je organisatie dan een gezicht, ook bespaart dit de journalist tijd om een generieke stock-foto op te zoeken in een database. 

Volgens onderzoek van de Universiteit van Amsterdam wordt visuele content tot zestig procent beter onthouden. In het geval van een bericht waarin je de uitkomsten van een onderzoek weergeeft, is het daarom goed om de data ook visueel te brengen. Een simpele grafiek kan de truc doen, maar nog aantrekkelijker is een (dynamische) infographic. Zorg ervoor dat je de grafische vormgeving voor je laat werken. Als bijvoorbeeld veertig procent van de vrouwen een bepaalde mening heeft, maak dan gebruik van een vrouwelijk poppetje en kleur het percentage in met een bepaalde kleur. Op die manier is het in één oogopslag duidelijk wat er bedoeld wordt: een voordeel dat tekstueel niet altijd mogelijk is. 

Visueel maken cijfers

Links, links, links door visuals

Als je ervoor zorgt dat de infographics ook andere delen van het onderzoek weergeven dan in het persbericht staan, kun je ze zelfs gebruiken om je SEO-positie te verbeteren. Hoe? Door de visuals op een aparte landingspagina te plaatsen en in het persbericht hiernaar te linken. Omdat je op de aparte pagina informatie biedt die de journalist nog niet heeft in het persbericht, zal diegene geneigd zijn om door te linken naar de infographic. Je bedrijfspagina schiet met dergelijke kwalitatieve links als een raket omhoog in Google, en dat is natuurlijk geen onprettige bijkomstigheid. Let the linkbuilding start! 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Annette Hoeksema

Annette Hoeksema werkt als PR-consultant en contentmarketeer bij Mediatic. Tijdens haar studie Journalistiek heeft ze stage gelopen bij het 10Minuten Jeugdjournaal en heeft ze geschreven voor de Volkskrant. Bij Mediatic zet ze haar schrijfkunsten in bij persberichten, whitepapers en verslagen.

Annette Hoeksema

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in