In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in te dammen, hebben rechtstreeks invloed op het gebruik van mediakanalen. Ook is het met de verlaten straten niet het juiste moment om te adverteren via reclameborden. Dit artikel biedt drie concrete handvatten om de marketing van jouw bedrijf op koers te houden.
1. Heroriënteren op jouw businessmodel
Bepaal wie voor jou de belangrijkste spelers zijn in jouw team, welke acties op dit moment hoge ogen gooien en hoe het talent in jouw team hierop in kan spelen. De prioriteit hoeft daarbij niet direct te liggen op het binnenhalen van nieuwe klanten. Neem vooral ook contact op met je huidige klanten. Informeer hoe zij de toekomst zien en wat jouw aandeel hierin is. En laat je team brainstormen over het onderhouden van je netwerk, over ideeën voor nieuwe content en het gebruik van (andere) mediakanalen.
Je hoeft daarbij het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden. Profiteer van de kennis van je voorgangers door marketingstrategieën te analyseren die in het verleden zijn gebruikt in tijden van crisis. Leer van hun successen en mislukkingen en pas deze kennis toe binnen de context van jouw bedrijf. Houd daarbij de concurrentie ook nauwlettend in de gaten en probeer hier slim op in te spelen. Op een markt waar het merendeel van de spelers bijvoorbeeld hun advertenties terugtrekt, kun je wellicht kapitaliseren door juist meer advertenties te vertonen.
2. Blijf communiceren
Als je wekelijks nieuwsbrieven verzendt, blijf dit dan doen. Marketing draait vaak om het pushen van je merk of product. Maar probeer in deze tijden ook te sympathiseren met een ongeruste klant wiens leven plots op z’n kop staat. Dit is niet het moment om met campagnes op de proppen te komen die de draak steken met de situatie, of die het op al te humoristische weergeven. Onderdruk ook de neiging om je sociale media aanwezigheid te vergroten door commentaar te geven op de laatste ontwikkelingen, indien dit buiten je expertise valt. Verspreid in plaats daarvan eerlijke, interessante en empathische verhalen. Hiermee houd je merkrelaties levend en associeer je jouw merk met verhalen van hoop en gemeenschap. En bied je jouw ongeruste klant de nodige afwisseling in tijden van nood.
3. Marketing medium
Het verbod op bijeenkomsten betekent dat het bereiken van klanten niet langer face-to-face, maar digitaal zal gaan. Waar zijn je (potentiële) klanten te vinden? Thuis, zoals ieder ander. E-mail is het beste kanaal om nieuwe klanten te bereiken: gemiddeld wordt zo’n 21 procent van de e-mails verzonden aan klanten geopend. Verhoog dit percentage door de pandemie te adresseren met onderwerpen als: ‘Hoe wij u kunnen helpen in deze huidige situatie’, ‘Wat wij doen in reactie op het coronavirus’ en ‘Wat betekent deze situatie voor de industrie waarin je werkzaam bent’.
Houd ook in je achterhoofd dat hoe langer jouw klanten het sociaal contact moeten beperken, hoe meer zij naar een menselijke connectie zullen snakken. De mens is een audiovisueel wezen en dat blijkt: 72 procent van de mensen prefereren video over tekst in het leren over een nieuwe dienst of product. Als je marketing gaat bedrijven via de mail, stuur dan e-mails uit met video’s. Zo bouw je alsnog een menselijke relatie op met klanten.