Bedrijven en vooral marketeers denken al snel dat hun content nieuws is. Alles wat ik te melden heb is toch interessant?! Maar zo denkt de lezer er niet over en de journalist al helemaal niet. Afhankelijk van het medium waar hij/zij voor schrijft, oordeelt de journalist of het bericht interessant en vernieuwend genoeg is om als nieuws te worden gepubliceerd. Hoe check je of jouw aankondiging daaraan voldoet en hoe maak je content nieuwswaardig?
De lancering van een nieuw product bijvoorbeeld is niet per se nieuws. Wel voor de fabrikant, maar niet voor het publiek. Desalniettemin kán het wel nieuwswaardig zijn. In de eerste plaats voor specifieke vakmedia natuurlijk. Maar soms wil je méér… Dat kan, mits er een aspect aan vast zit dat urgent, spannend of uniek is. Als je het kunt koppelen aan iets dat voor het publiek van belang is, heb je iets goeds in handen. Probeer het volgende ABCDE‘tje maar!
Actualiteit
Is wat je wilt vertellen actueel? Wat is er nieuw aan? Biedt jouw product bijvoorbeeld een oplossing voor een belangrijk, actueel probleem? Of is het wellicht gebaseerd op een (recent!) onderzoek? Zo niet, dan kun je misschien alsnog zelf een onderzoek uitzetten. Dit hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Wel moet je goed nadenken over de vraagstelling. In het persbericht kun je de koppeling maken met jouw bedrijf, product of service.
Belang van nieuws
Het onderwerp moet van belang zijn voor een grote groep mensen. Dan heb je het toch al snel over ontwikkelingen op het gebied van zorg, onderwijs of de arbeidsmarkt. Maar ook kleinere onderwerpen kunnen belangrijk zijn voor bepaalde groepen. Stel van tevoren vast wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Wat houdt hen bezig? Kun je dat op de een of andere manier linken aan jouw bedrijf, product of dienst? Dan zit je goed.
Cijfers
Nieuwe feiten of cijfers zijn essentieel. Kijk of je een bedrag kunt noemen; de hoeveelheid mensen die erdoor worden beïnvloed; of dat uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de bevolking een trend ziet in lijn met jouw bevindingen. Als je zelf geen cijfers hebt, kun je wellicht gegevens van het CBS of andere statistieken er eens op naslaan en daarnaar verwijzen.
Dé BN’er of wetenschapper
Soms kan het publiciteit opleveren als je een BN’er inschakelt. Als de organisatie zelf of de woordvoerder niet erg bekend is, kun je het interessanter maken met mensen die van zichzelf al nieuwswaardig zijn. Vraag een (bekende) wetenschapper duiding te geven aan je bevindingen, dat geeft ook extra lading. Of je laat een Bekende Nederlander met jouw kinderwagen pronken op Instagram; ook al moet er tegenwoordig #ad, #sp (sponsored post) of #sponsored bij staan, onder de 100.000 volgers zitten vast een heleboel potentiële kopers.
E xceptioneel nieuws
Zorg ervoor dat je boodschap bijzonder is door een ongewoon, spectaculair, uitzonderlijk, uniek onderwerp te vinden dat mensen boeit. Als het product het zelf niet in zich heeft, kun je een event of guerrilla actie bedenken waardoor je toch iets exceptioneels creëert. Als je daar een video van laat maken, kun je ook meteen op een pakkende manier naar buiten treden.
Zoals hierboven al aangegeven, is het belangrijk te blijven nadenken over de boodschap en de doelgroep. Kijk vooral waar en op welke manier jouw doelgroep nieuws consumeert. Je bericht kan al veel nieuwswaarde in zich hebben en anders zijn er genoeg manieren om het nieuwswaardig te maken.