Mooie ondernemersinitiatieven tijdens een lelijke pandemie

Two businessman connecting puzzle pieces togheter with copy space

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Kunnen we in deze tijd van algehele misère een klein momentje pakken om ook de lichtpuntjes in deze duistere situatie te ontwaren? Zo zijn de kanalen in Venetië in tijden niet zo schoon geweest. De ouderwetse legpuzzel doet zijn herintrede en is sinds de 18e eeuw (toen de eerste variant verscheen) niet meer zó hot en happening geweest. En alle vrije tijd die deze penibele periode oplevert, steekt ook het creatieve lont van veel ondernemers aan. Wij lichten vier mooie ondernemersinitiatieven uit.

1. De Coronakrant

“Elkaar niet infecteren, maar inspireren!”. Alleen al het credo van De Coronakrant raakt je toch recht op alle juiste plekken? Via dit online platform kunnen ondernemers en werkgevers elkaar alleen maar aansteken met hun enthousiasme, know-how en praktijkervaring. Zo heb je de column ‘Ik heb het nog nooit gedaan…’, waarin een oproep wordt gedaan om jouw ‘eerste keer’ in deze coronacrisistijd te delen via social media. Vergeet niet te hashtaggen: #nognooitgedaan. De online ontmoetingsplek schotelt ook de nodige informatieve stukken voor, zoals: 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken (helaas was de tip ‘kleed je aan’ ook echt nodig). Maar het geeft ook antwoord op prangende vragen als: ‘Hoe zit het met het verlof van mijn werknemers in tijden van het coronavirus?

De aankoop is in eerste instantie een tijdelijke donatie om de onderneming zo direct financiële hulp te bieden.

2. Redderestaurants.nl

Horecaondernemers incasseerden de eerste uppercut die het virus uitdeelt: terwijl het aantal besmetting toenam, zagen zij de omzet evenredig dalen. Toko’s met gesloten deuren, afgelaste evenementen en duizenden werknemers in onzekerheid zijn het gevolg. Dus kwam Heerlijk.nl met een nieuw initiatief: Redderestaurants.nl. Via dit platform kunnen consumenten een restaurantcadeaubon kopen voor die ene Italiaanse smaaksensatie in het centrum of de nog steeds onovertroffen friettent op de hoek. Elk restaurant kan zich aanmelden. En als dit keuzestress oplevert, kun je gewoon een generieke bon aanvragen. De aankoop is in eerste instantie een tijdelijke donatie om de onderneming zo direct financiële hulp te bieden. Als ze deze zware storm overleven, kun je na het heropenen van de deuren op een tafeltje aan het raam rekenen. Een echt feelgood-ondernemersinitiatief om de beduusde horecaondernemers enig soelaas te bieden in deze barre tijden.

3. Isolation Sessions

Corona is everywhere. Eerst pakte het onze geliefde avondjes uit eten af, daarna ontvoerde het onze geplande concerten naar ‘een nog nader te bepalen datum’ en daarna vermoordde het ons hele sociale leven. De quarantaine en het gedwongen isolement hebben de eerste zwakke geesten al gebroken en het zal niet lang duren voor de onontkoombare plotloosheid ook de rest van ons zal overrompelen. Maar er is hoop! Twee Eindhovense geluidstechnici kwamen met een idee op de proppen dat de dagelijkse sleur en algehele verveling kan onderbreken. Stop dus even met het tellen van de pixels op je beeldscherm en het kijken naar hoe je vers gelegde verflaagje droogt, want je kunt ook via The Isolation Sessions genieten van streaming studiosessies van lokale artiesten. Krijg je toch nog je shot livemuziek deze maand! Van de metal van An Evening With Knives tot singer-songwriter Veerle Driessen. Lekker hoor!

4. Supportlocals.nl

Nog zo’n mooi initiatief binnen de voedselindustrie: suppertlocals.nl. Want terwijl de hamsteraars de afgelopen dagen hebben staan vechten om de laatste courgette uit het schap, zitten andere ondernemers nog met een overvloed aan lokaal geproduceerde producten opgescheept. “Korte ketens opbouwen!”, roepen ze bij suppertyourlocals.nl. In Amsterdam hebben Mama bakkerij, melkboer MOMA, Instock, Brandt & Levie worstmakers en Lindenhoff Horeca de handen ineengeslagen en een box vol basis-ingrediënten samengesteld die je zo op de stoep afgeleverd krijgt. Hoef je niet meer te stoeien om dat laatste blik bonen en hoef je überhaupt die hele supermarkt niet meer te betreden. Want laten we eerlijk wezen: supermarkten zijn nu toch gewoon dé brandhaard van al die ziektekiemen? Ben je niet alleen een pak toiletpapier rijker, maar neem je een infectie op de koop toe. Niet meer nodig dus met deze lokale voedselbox.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Crisiscommunicatie, be prepared

Crisissituatie? Volg deze stappen!

Het is crisis. In een kritisch artikel heeft een bekende journalist vernietigend uitgehaald naar jouw organisatie. De telefoons op het hoofdkantoor staan inmiddels roodgloeiend en het afbreukrisico onder stakeholders groeit

Bart de Graaff: kleine man, grote PR-stunts

Over een maand is het achttien jaar geleden dat Bart de Graaff op slechts 35-jarige leeftijd overleed. De oprichter van BNN is bij de jongere generatie wellicht niet meer bekend.

Pandemie hoeft geen marketing-pandemonium te betekenen

In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in