Leg het eens uit in een ‘explanimation’

Een animatie in de vorm van een video: probeer het eens! Deze 'explanimation' legt uit wat jouw organisatie bijzonder maakt.
Explanimation

Heb je een propositie die enige uitleg behoeft? Of een product met verschillende features waar je wat interessants over kunt zeggen? Schrijf dan eens geen ellenlange tekst, maar doe het in een animatie, oftewel een explanimation. Het kost iets meer, maar video werkt in sommige gevallen doeltreffender en kost over het algemeen minder tijd om te doorlopen. 

Waarschijnlijk ken je ze wel. Ze beginnen vaak met: “Dit is Jan. Jan heeft een probleem. Wij lossen dit probleem op de volgende manier op.” Bijna kinderlijk simpel. En dat is nu juist ook het idee: met een explanimation mag je full on Jip en Janneke gaan en gewoon stap voor stap uitleggen hoe iets werkt in tekst, beeld en geluid. Het verschil met normale video’s is dat de beelden grafisch worden weergegeven. Dit kan zowel in 2D als in 3D. En uiteraard geheel in je eigen huisstijl.

De boodschap is basis van een explanimation

Waar de stijl en boodschap van de animatie kinderlijk eenvoudig mag, is de uitvoering niet zo simpel. Zo moet je eerst bepalen wat je precies wil overbrengen en wat de beste manier hiervoor is. Heb je bijvoorbeeld een instructie voor een klant waarin staat hoe een product werkt? Bedenk dan eerst welke typen klanten je bedient en hoe je elk van deze klanttypen aan zou kunnen spreken in één video. Spreek je ze aan met ‘u’ of ‘je’? En is het misschien beter om de animatie in het Engels te laten maken, omdat je veel internationale klanten bedient? Dit soort vragen zijn essentieel voor de vervolgstappen. 

Video in animatie

Als je er eenmaal uit bent, is het zaak om de boodschap zo eenvoudig mogelijk en het liefst zo kort mogelijk te vatten in een script met voice-over. Hoewel je natuurlijk niets wilt overhaasten maar wel alle informatie kwijt wil, is het verstandig om, nog voordat je het script uit gaat werken, te bedenken welke informatie relevant is en welke delen je wellicht op een andere manier communiceert. Dit voorkomt dat je animatie alsnog verwarrend wordt. 

Flopimation

Voorbeeld van een flop is deze video, waarin de maker probeert uit te leggen wat het verschil is tussen het Verenigd Koninkrijk, Engeland, Groot-Brittannië en alle landen die daarin liggen. Het probleem met deze uitlegvideo is dat er veel te veel gepraat wordt. Elk detail wordt besproken. Dit geeft natuurlijk perfect weer hoe ingewikkeld het hele systeem is, maar de kijker heeft nog steeds vraagtekens na het zien van de video. Daarnaast bewegen de beelden nauwelijks en zijn ze niet mooi geanimeerd. Geen wonder dat deze twee Ierse mannen nog steeds geen flauw idee hebben hoe het allemaal in elkaar steekt. 

Zelf doen of laten doen?

Goed, je bent eruit: je hebt een goede basis en een sterk script. Nu is het tijd om de voice-over te schrijven en in te spreken. Je kunt dit zelf doen of door een collega laten doen, maar soms is het beter om een stemacteur in te huren die de zinnen precies kan timen, een bepaalde sfeer kan overbrengen en weet wat voor ritme en cadans past bij de video. Als je een serie animaties maakt, zou je dezelfde stem voor alle video’s kunnen gebruiken, om een zekere herkenbaarheid te ontwikkelen. 

Na het schrijfwerk is het tijd om te animeren. Dit is een vak apart, dus dit wordt vrijwel altijd uitbesteed. Ook de voice-over en het schrijven van het script kan je uitbesteden, maar dan gaan de kosten wel iets omhoog. Hoe meer je zelf doet, hoe minder je betaalt, op zich best logisch!

Als de explanimation eenmaal staat is het tijd om het te vieren! Doe dit niet alleen door de champagne te openen, maar ook door de video zoveel mogelijk te delen: op de website, in de nieuwsbrief, op social media en eventueel op andere kanalen. Delen is immers zichtbaar worden.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Annette Hoeksema

Annette Hoeksema werkt als PR-consultant en contentmarketeer bij Mediatic. Tijdens haar studie Journalistiek heeft ze stage gelopen bij het 10Minuten Jeugdjournaal en heeft ze geschreven voor de Volkskrant. Bij Mediatic zet ze haar schrijfkunsten in bij persberichten, whitepapers en verslagen.

Annette Hoeksema

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in