Inspirerende content met kunstmatige intelligentie

Zichtbaarheid voor je organisatie creëren met content: steeds meer bedrijven besteden er meer tijd en geld aan. Nu kan kunstmatige intelligentie (AI) jouw organisatie helpen!
Blogs schrijven met AI

Natuurlijk geloof jíj in jouw organisatie en het verhaal dat je te vertellen hebt. Maar hoe breng je dit vertrouwen en jouw boodschap over op je doelgroep? De InspiroBot laat zien dat het maken van inspirerende content helemaal niet zo’n moeilijke opgave hoeft te zijn. Met dank aan kunstmatige intelligentie. 

De InspiroBot is volgens de eigen website “een stukje kunstmatige intelligentie die gewijd is aan het genereren van een onbeperkte hoeveelheid inspirerende quotes ter verrijking van het zinloze menselijke bestaan”. Het komt erop neer dat een algoritme, gevoed met ‘echte’ inspirerende teksten, op goed geluk een zin genereert, deze op een willekeurig plaatje plakt en welnu: de zelfverrijking kan beginnen. Volgens een artikel in het NRC is het idee voor de bot ontstaan toen de Noorse vrienden Peder Jørgensen en Jesper Sundnes zich bewust werden van de grote hoeveelheid inspirerende teksten hun vrienden en bekenden deelden op social media. Aangezien de posts wel lopende-band-werk leken, besloten de vrienden dat er dan ook maar echt van te maken. 

Kunstmatige intelligentie maakt content

Quote na quote met kunstmatige intelligentie

Het is zeker aan te raden de website of het bijbehorende Instagram-accountvan de InspiroBot te bezoeken. Wijsheden als “Happiness and lying go hand in hand” en adviezen als “Keep being a slut” vliegen je hier om de oren. Na mijn eerste poging met de bot kreeg ik het vage “The reptilian agenda is not the solution to the postal service” naar mijn hoofd geslingerd. Ik ben nog niet helemaal zeker van de betekenis van deze Oosterse wijsheid, maar ga hier nog even goed over nadenken.      

Maar de citaten zijn niet alleen om te lachen. De website wordt maandelijks door een half miljoen mensen bezocht. Dat is niet mis. En ook het Insta-account is met 20.600 volgers behoorlijk populair. Er zijn dus wel degelijk mensen die uit de soms wat vage, ietwat onlogische quotes een doordachte levensles weten te destilleren. Taalwetenschapper Mark Dingemanse vertelt in hetzelfde artikel van NRC: “Onze levenslange ervaring is dat talige uitingen zijn bedoeld om iets te communiceren en dat de afzender een bedoeling heeft.” Niet zo gek dus dat die arbitraire woordenbrei met een leuk plaatje toch zo aanslaat bij het grote publiek.

Niet altijd zo makkelijk 

Helaas is het niet altijd zo gemakkelijk om je doelgroep te bereiken. Elke vorm van communicatie, intern of extern, moet erop gericht zijn om jouw doelgroep te raken. Maar hoe doe je dat? Automatisch gegenereerde, soms wat ongrammaticale zinnen, zullen voor jouw bedrijf hoogstwaarschijnlijk geen stortvloed aan bezoekers opleveren. Een boodschap die wél beklijft bij je doelgroep bereik je door inhoudelijk sterke, geloofwaardige content te creëren. Dit kan via een relevante whitepaper, een scherp blog of prikkelende social media post. Misschien wel in de vorm van inspirerende quotes tegen een vage achtergrond?

Welke vorm van communicatie, welk medium en welke tone-of-voice het best bij jouw bedrijf past, is soms even zoeken. Het kan helpen om hier een externe partij bij te betrekken. Die partij kan helpen jouw stem te vinden en sterke content voor jouw organisatie kan creëren. Hoe het ook zij: ga als organisatie zeker aan de slag met je content. En als je er zelf niet uitkomt, kun je gerust contact met ons opnemen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy heeft een bachelor en master Taal en communicatie op zak en vervult de rol van contentmarketeer en copywriter. Haar specialisme ligt bij Travel en Employer Branding.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in