Inspirerende content met kunstmatige intelligentie

Zichtbaarheid voor je organisatie creëren met content: steeds meer bedrijven besteden er meer tijd en geld aan. Nu kan kunstmatige intelligentie (AI) jouw organisatie helpen!
Blogs schrijven met AI

Natuurlijk geloof jíj in jouw organisatie en het verhaal dat je te vertellen hebt. Maar hoe breng je dit vertrouwen en jouw boodschap over op je doelgroep? De InspiroBot laat zien dat het maken van inspirerende content helemaal niet zo’n moeilijke opgave hoeft te zijn. Met dank aan kunstmatige intelligentie. 

De InspiroBot is volgens de eigen website “een stukje kunstmatige intelligentie die gewijd is aan het genereren van een onbeperkte hoeveelheid inspirerende quotes ter verrijking van het zinloze menselijke bestaan”. Het komt erop neer dat een algoritme, gevoed met ‘echte’ inspirerende teksten, op goed geluk een zin genereert, deze op een willekeurig plaatje plakt en welnu: de zelfverrijking kan beginnen. Volgens een artikel in het NRC is het idee voor de bot ontstaan toen de Noorse vrienden Peder Jørgensen en Jesper Sundnes zich bewust werden van de grote hoeveelheid inspirerende teksten hun vrienden en bekenden deelden op social media. Aangezien de posts wel lopende-band-werk leken, besloten de vrienden dat er dan ook maar echt van te maken. 

Kunstmatige intelligentie maakt content

Quote na quote met kunstmatige intelligentie

Het is zeker aan te raden de website of het bijbehorende Instagram-accountvan de InspiroBot te bezoeken. Wijsheden als “Happiness and lying go hand in hand” en adviezen als “Keep being a slut” vliegen je hier om de oren. Na mijn eerste poging met de bot kreeg ik het vage “The reptilian agenda is not the solution to the postal service” naar mijn hoofd geslingerd. Ik ben nog niet helemaal zeker van de betekenis van deze Oosterse wijsheid, maar ga hier nog even goed over nadenken.      

Maar de citaten zijn niet alleen om te lachen. De website wordt maandelijks door een half miljoen mensen bezocht. Dat is niet mis. En ook het Insta-account is met 20.600 volgers behoorlijk populair. Er zijn dus wel degelijk mensen die uit de soms wat vage, ietwat onlogische quotes een doordachte levensles weten te destilleren. Taalwetenschapper Mark Dingemanse vertelt in hetzelfde artikel van NRC: “Onze levenslange ervaring is dat talige uitingen zijn bedoeld om iets te communiceren en dat de afzender een bedoeling heeft.” Niet zo gek dus dat die arbitraire woordenbrei met een leuk plaatje toch zo aanslaat bij het grote publiek.

Niet altijd zo makkelijk 

Helaas is het niet altijd zo gemakkelijk om je doelgroep te bereiken. Elke vorm van communicatie, intern of extern, moet erop gericht zijn om jouw doelgroep te raken. Maar hoe doe je dat? Automatisch gegenereerde, soms wat ongrammaticale zinnen, zullen voor jouw bedrijf hoogstwaarschijnlijk geen stortvloed aan bezoekers opleveren. Een boodschap die wél beklijft bij je doelgroep bereik je door inhoudelijk sterke, geloofwaardige content te creëren. Dit kan via een relevante whitepaper, een scherp blog of prikkelende social media post. Misschien wel in de vorm van inspirerende quotes tegen een vage achtergrond?

Welke vorm van communicatie, welk medium en welke tone-of-voice het best bij jouw bedrijf past, is soms even zoeken. Het kan helpen om hier een externe partij bij te betrekken. Die partij kan helpen jouw stem te vinden en sterke content voor jouw organisatie kan creëren. Hoe het ook zij: ga als organisatie zeker aan de slag met je content. En als je er zelf niet uitkomt, kun je gerust contact met ons opnemen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy Kraakman is ooit begonnen als trainee bij Mediatic en is daarna nooit meer weggegaan. Ze vervult nu de rol van contentmarketeer en copywriter. Met een bachelor en master Taal en communicatie op zak kan zij een sterke tekst schrijven voor elk medium.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Over Contentmarketing

Drie harde boodschappen over contentmarketing

Contentmarketing is een krachtig instrument, maar de verwachtingen die organisaties ervan hebben zijn vaak verkeerd. Zelfs de beste contentspecialist kan hierdoor in de problemen raken. Hoe manage je nu de
Employer branding

Betere branding voor Booking.com

‘Als je een paar jaar bij Booking.com hebt gewerkt, zal geen fatsoenlijk techbedrijf je nog in dienst willen nemen’, kopt dit uitgebreide artikel in de Volkskrant. Oeps. De strekking van het
Online formulieren invullen

Content achter slot en grendel: de zin en onzin van formulieren

We produceren als marketeers dagelijks honderden, zo niet duizenden stukken content. En dat doen we natuurlijk niet zomaar. We willen er iets voor terug: gegevens. De zin en onzin van