Influencer marketing: blijf bij jezelf

influencer marketing

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Organisaties blijven influencers inzetten om hun merk te promoten. Het werkt dus blijkbaar erg goed. Hoe werkt deze samenwerking tussen organisaties en influencers? En zetten bedrijven ook ‘zakelijke influencers’ in op een platform als LinkedIn? In deze blog weiden we uit over de mogelijkheden van influencer marketing.

Een influencer inzetten om je merk te branden kan op verschillende manieren. Je kan direct contact opnemen met een influencer die je goed bij je organisatie ziet passen of een tool gebruiken om vraag en aanbod te laten matchen. Maar wat ben je nou kwijt aan een influencer? Mocht je twijfelen en de prijzen weten van Kylie Jenner (minimaal 1 miljoen euro per post), Cristiano Ronaldo (een kleine €750.000,-) of Justin Bieber (€600.000), dan stel ik je nu alvast gerust: het hoeft niet zo prijzig te zijn. In Nederland is nog veel te doen op basis van een barter-deal met een influencer, waarbij zij een post op hun tijdlijn of in hun verhaal plaatsen in ruil voor één of meerdere producten. Dana de Koning, brand advisor bij Influentials, heeft inmiddels al meer dan duizend campagnes begeleid. Op basis van die ervaring vertelt zij meer over de kosten in Nederland ten opzichte van het buitenland.

Enorme potentie influencer marketing

Bedrijven hangen hele campagnes aan één bekend persoon. Zo ook Nike. In 2018 was er veel reuring rond Nike over de samenwerking met Colin Kaepernick, een American football Quaterback. De quote ‘Believe in something. Even if it means sacrificing everything’ zorgde voor veel ophef. Kaepernick was al veel in de media wegens het knielen tijdens het volkslied, waar sporters normaal gesproken staand richting de vlag kijken. Dit deed hij als stil protest tegen het politiegeweld en racisme tegen Afro-Amerikanen. Een typisch voorbeeld van influencer marketing? Nee, niet zozeer. Maar de mediawaarde die het volgens Bloomberg vertegenwoordigde (163 miljoen dollar), laat wel de enorme potentie zien van samenwerkingen met bekende personen. 

Trend naar nano-influencers

Echter, een trend die steeds meer zichtbaar wordt is de overgang naar micro- en nano-influencers door organisaties om hun producten onder de aandacht te brengen. Met micro-influencers bereiken organisaties niet zozeer de massa, maar kunnen ze specifieker hun merk laten zien aan hun doelgroep. Deze influencers zijn daarom ideale partners voor organisaties. De volgers van micro-influencers zien diegene nog echt als een betrouwbare bron. Als hij of zij een merk promoot, móét het dus wel goed zijn. 

Organisaties kiezen ook steeds vaker voor nano-influencers. De betrouwbaarheid van deze groep – bijvoorbeeld local heroes– is enorm hoog. Ideaal voor regionale en lokale marketingacties! Bijvoorbeeld bij de opening van een nieuwe winkel. “Het heeft niet zoveel zin om een groep Amsterdamse influencers uit te nodigen, als je je pand opent in Rotterdam. Daar moet je dus wel goed op letten”, aldus De Koning. “De inzet van influencers met verschillende volgersaantallen helpt je om je organisatie meteen lokaal op de kaart te zetten. Volgers krijgen meteen je merk onder ogen op verschillende momenten, van verschillende, betrouwbare kanten. Dit zou ik altijd aanraden om te doen.” 

De Koning vertelt ook over een ijsmerk dat kortgeleden op de Nederlandse markt is verschenen en een hele sterke influencer marketingstrategie hanteert. 

Zakelijke influencer marketing

Waar influencers op Instagram losgaan met hun creativiteit en informeel communiceren met hun publiek, is communicatie op een platform als LinkedIn formeler en meer op de inhoud gericht. Daarnaast is het voor dit zakelijke platform wenselijk om je strategie opbouwend vorm te geven. In deel één leg je de basis uit van een bepaald onderwerp en in deel tien leg je uit hoe de lezer de puntjes op de ‘i’ zet. “Het gaat erom dat mensen een echt en oprecht verhaal vertellen en hun expertise laten gelden. Daar ligt de kracht van influencer marketing”, stelt De Koning. 

Waar de overeenkomsten liggen tussen de verschillende influencers? De Koning legt uit hoe zij tegen LinkedIn aankijkt. 

Wil jij als organisatie influencers inzetten of de samenwerking met influencers verbeteren? Neem dan contact op voor tips.

Meer lezen over influencer marketing? De Ondernemer plaatste dit aanvullende artikel van het interview.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Crisiscommunicatie, be prepared

Crisissituatie? Volg deze stappen!

Het is crisis. In een kritisch artikel heeft een bekende journalist vernietigend uitgehaald naar jouw organisatie. De telefoons op het hoofdkantoor staan inmiddels roodgloeiend en het afbreukrisico onder stakeholders groeit

Bart de Graaff: kleine man, grote PR-stunts

Over een maand is het achttien jaar geleden dat Bart de Graaff op slechts 35-jarige leeftijd overleed. De oprichter van BNN is bij de jongere generatie wellicht niet meer bekend.

Pandemie hoeft geen marketing-pandemonium te betekenen

In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in