In vier stappen naar een sterk persbericht

Van plan om een persbericht op te stellen? Hoewel iedereen zichzelf journalist mag noemen, kan niet iedereen gelijk een sterke tekst opstellen. We geven hier vier korte instructies die je op weg helpen.
Persbericht om de media te bereiken.

Van plan om een persbericht op te stellen en daarmee aan je PR te werken? Hoewel iedereen zichzelf journalist mag noemen, kan niet iedereen gelijk een sterke tekst opstellen. We geven hier vier korte instructies die je op weg helpen.

Het bedrijf waarvoor je werkt, gaat fuseren. Of je hebt een nieuwswaardig rapport dat je graag wereldkundig wil maken. Hoe ga je te werk? De meest gebruikte manier om bedrijfsnieuws te verspreiden is via een persbericht. Nu lijkt het misschien eenvoudig om een persbericht op te stellen, maar er zijn wel enkele regels waar je je aan moet houden en trucs om de belangrijke details extra onder de aandacht te brengen. 

Schrijf een persbericht oprolbaar

Je lezer is lui. Dit klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar ga er vanuit dat degene die je persbericht of het uiteindelijke artikel leest, de eerste paar zinnen gebruikt om te beoordelen of het interessant is of niet. Dit betekent dat je de belangrijkste informatie bovenaan moet zetten en minder belangrijke informatie onderaan. Als een soort ouderwetse boekrol die je uitrolt. 

Deze tactiek stamt uit de negentiende eeuw, toen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog telegrafisten berichten naar elkaar stuurden met morsecode. Het was niet ongewoon dat er stroomstoringen plaatsvonden, waardoor de berichten slechts deels werden ontvangen. Daarom zorgden de telegrafisten ervoor dat de belangrijkste informatie meteen in de eerste regel stond. Deze tactiek slaat ook goed aan op kritische lezers, daarom gebruiken we het ook bij geschreven informatie.  

Begin je persbericht met de vijf W’s en de H

Je wil in elk bericht communiceren: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Op die manier komt alle relevante informatie aan bod. De eerste vier W’s komen in de kop en de leadvan je persbericht, dat is de introductie. Bijvoorbeeld: ‘Bedrijf X opent vandaag zijn vierde buitenlandse kantoor in Berlijn’. Waarom en op welke manier dit bedrijf dit doet, kan in de paragrafen na de lead verteld worden. 

Denk niet commercieel

Hoewel het natuurlijk fijn is dat je bedrijf publiciteit krijgt, moet de insteek van je persbericht niet commercieel zijn. In dat geval is het beter om reclame of een advertorial in te kopen. Alleen als je écht nieuws hebt, dat de samenleving aangaat, is het tijd om in de pen te klimmen. Schrijf dus ook met de gedachte: op wat voor manier heeft dit bedrijfsnieuws effect op de economie of de maatschappij? Veel bedrijven zijn er nog steeds van overtuigd dat het organiseren van een workshop of het winnen van een prijs genoeg reden is voor een journalist om over je te schrijven. 

“Zet even die ouderwetse pers-pet op en zoek naar de meest nieuwswaardige elementen van je boodschap”

Wees kort en concreet

Normaal gesproken zou je aan vijfhonderd woorden (één A4’tje) genoeg moeten hebben om de boodschap over te brengen. Veel organisaties willen nog wel eens verloren raken in een ellenlange lead, maar zeker de introductie vereist beknoptheid. Als de journalist meteen al verdrinkt in bedrijfspolitiek, is het lastig voor diegene om het echte nieuws uit het bericht te filteren. Bijvoorbeeld: ‘ICT-bedrijf X en waterbedrijf Y en haar dochteronderneming Z werken samen om waterstandmetingen in Frankrijk te digitaliseren’. In deze titel staan te veel partijen en het wordt niet duidelijk waarom dit bijzonder is. Is Frankrijk bijvoorbeeld het eerste land dat de waterstandmetingen digitaliseert? Of wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe en innovatieve technologie?

Samenvattend: als je schrijft, verplaats je dan in je lezer, in dit geval de journalist. Zet dus even die ouderwetse pers-pet op en zoek naar de meest nieuwswaardige elementen van je boodschap. En als je echt even niet weet hoe je iets moet opschrijven, bedenk dan hoe je je boodschap aan een vriend of familielid zou vertellen. Vaak is dat de simpelste en de meest directe manier om iets over te brengen: precies waar journalisten naar zoeken. Mocht je er niet uitkomen of kan je hulp gebruiken: wees vrij om contact met ons op te nemen. Succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Annette Hoeksema

Annette Hoeksema werkt als PR-consultant en contentmarketeer bij Mediatic. Tijdens haar studie Journalistiek heeft ze stage gelopen bij het 10Minuten Jeugdjournaal en heeft ze geschreven voor de Volkskrant. Bij Mediatic zet ze haar schrijfkunsten in bij persberichten, whitepapers en verslagen.

Annette Hoeksema

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in