In vier stappen naar een onvergetelijke aftermovie

Heb je een event of een mooie andere bijeenkomst? Maak een aftermovie om je publiek een duidelijk beeld te geven.
Video content

Heb je als bedrijf een mooi event georganiseerd en ben je van plan een aftermovie te maken? Hoewel veel bedrijven geld uittrekken voor dergelijke video’s, is het vaak onduidelijk wat het oplevert. Het is nuttig om goed na te denken over wat je wil bereiken, voordat je begint. Hier vier korte instructies om je op weg te helpen.

Het wemelt van de aftermovies op YouTube en op zakelijke websites. Vaak kosten ze duizenden euro’s, maar blijven ze steken op een paar honderd views en past de video eigenlijk niet bij de uitstraling van je bedrijf en het event. Vaak wordt dan besloten om bij volgende events maar geen aftermovie meer te maken, want ‘veel te duur’ en het levert niets op. En dat terwijl video als medium steeds belangrijker wordt en effectiever is in het overbrengen van je boodschap dan een geschreven tekst. Zeker de jongere generatie zweert bij video. Hoe ga je te werk?

Aftermovie

1. Kies de doelgroep voor je aftermovie

Veel aftermovies worden ‘gewoon’ gemaakt, zonder goed na te denken over de doelgroep. Richt je je op bestaande klanten, nieuwe klanten, huidige of potentiële werknemers of de consument? Of gaat het om de dienst die of het product dat tijdens het event wordt gepresenteerd? Door vooraf helder te hebben wie de video moet gaan overtuigen, kun je daar tijdens de opnames rekening mee houden en datgene in beeld brengen dat relevant is voor je doelgroep.

2. Beeldvoering voor persoonlijke aftermovie

Veel bedrijven hebben een sterke eigen uitstraling, die van jou waarschijnlijk ook. Houd hier rekening mee bij je aftermovie. Ben je een speels bedrijf, dan past een losse stijl. Wil je zakelijk en professioneel overkomen, zorg er dan voor dat er ook zo gefilmd wordt. Doe ook even navraag naar de apparatuur die je  videoteam gebruikt, de kwaliteit ervan is namelijk erg belangrijk voor de beeldvoering. Niet iedere camera is hetzelfde. Ook is het handig stil te staan bij de filmstijl. Moet de video strak en zakelijk, dan is het handiger om te gaan voor een statief voor de camera. Past een lossere stijl bij je event en je bedrijf, dan is het beter om de cameraman te vragen om uit de hand te filmen.

3. Quotes en muziek

Beelden geven een indruk van het event, maar quotes geven inhoud en richting aan je boodschap. Vaak zie je in aftermovies dat mensen lukraak voor de camera zijn gezet en niet verder komen dan ‘leuk’ of ‘interessant’. Denk dus goed na wie je wat wil laten zeggen in je video en stel open vragen die uitnodigen tot iets langere antwoorden. Laat als eerste talking head iemand van het bedrijf het event introduceren. Vervolgens geeft een spreker in een volgende quote meer uitleg over de inhoud en brengt zo verdieping aan. Tot slot is het goed om bezoekers aan het woord te laten die vertellen wat ze hebben geleerd. 

Muziek bepaalt de sfeer en het ritme van je video. Vaak is muziek een ondergeschoven kindje en wordt er pas aan gedacht als de montage bijna af is. En dat is zonde. Kies dus vooraf muziek die bij je bedrijf en event past. Er zijn veel professionele sites waar je royalty-free muziek kunt downloaden tegen een lage prijs.

4. Nieuwswaarde en distributie

Veel bedrijven zien hun event als een eenmalige gebeurtenis met alleen toegevoegde waarde voor bezoekers. De aftermovie is dan een leuk videoverslag voor de bezoekers en dient in het gunstigste geval nog als online visitekaartje. En dat is jammer. Een event en dus ook video’s van het event zijn bij uitstek te gebruiken binnen een pr-traject. Benut de aftermovie goed en verspreid tijdens het event ook korte fragmenten via de eigen social media-kanalen. En als de thema’s of sprekers nieuwswaardig genoeg zijn, kun je ook fragmenten publiceren via mediapartners. Overleg van tevoren wel over wat die partners willen hebben qua beeld en inhoud; dat vergroot de kans dat fragmenten daadwerkelijk worden geplaatst. 

Bedenk tot slot dat de aftermovie niet één video hoeft te zijn. Elk medium heeft zijn eigen stijl en lengtes. Voor je bedrijfswebsite kies je bijvoorbeeld een lange versie van twee minuten, voor LinkedIn gebruik je een kortere, met focus op potentiële klanten. Voor Instagram en Facebook kunnen juist weer een lossere stijl en inhoud toegepast worden. Als je het allemaal even niet meer weet, neem dan contact op met ons, dan kunnen wij je verder helpen. Succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Martin Kuiper

Martin studeerde natuurkunde én journalistiek. Hij werkte bij RTL Nieuws en voor Nu.nl. Martin is oprichter van interviewplatform Faceculture en live-interviewconcept Behind the Music. Behalve een gepassioneerde muziek- en videoman is hij ook marketeer en media-man in hart en nieren.

Martin Kuiper

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Over Contentmarketing

Drie harde boodschappen over contentmarketing

Contentmarketing is een krachtig instrument, maar de verwachtingen die organisaties ervan hebben zijn vaak verkeerd. Zelfs de beste contentspecialist kan hierdoor in de problemen raken. Hoe manage je nu de
Employer branding

Betere branding voor Booking.com

‘Als je een paar jaar bij Booking.com hebt gewerkt, zal geen fatsoenlijk techbedrijf je nog in dienst willen nemen’, kopt dit uitgebreide artikel in de Volkskrant. Oeps. De strekking van het
Online formulieren invullen

Content achter slot en grendel: de zin en onzin van formulieren

We produceren als marketeers dagelijks honderden, zo niet duizenden stukken content. En dat doen we natuurlijk niet zomaar. We willen er iets voor terug: gegevens. De zin en onzin van