How to: Complexe materie begrijpelijk maken met contentmarketing

Bij contentmarketing draait het om inhoud. Van sommige complexe materie kan je als content marketeer niets weten, maar er wel goede content mee maken. Lees hier tips om daarmee om te gaan.
Onderwerpen kunnen complexe materie bevatten. Met contentmarketing maak je het behapbaar.

Als content marketeer is je takenpakket erg uitgebreid. Het ene moment schrijf je over een kunstwerk op de Afsluitdijk, het andere moment maak je een whitepaper over complexe materie als de Basel IV-standaarden. Opdrachten in de laatste categorie zijn een uitdaging, zeker wanneer je niet dagelijks met die onderwerpen bezig bent. Daarom enkele tips.

Contentmarketing gaat om de inhoud. Iemand heeft een boodschap om te verkondigen of een evenement om onder de aandacht te brengen etc. De vorm, daar kun je mee spelen en jezelf vaardigheden voor aanleren. Als je van iets héél specifieks de hoed noch de rand kent: wat doe je dan? Enkele tips van een content marketeer die best wel wat van finance afweet, maar er nou ook weer niet een tienjarige opleiding voor heeft gevolgd.

1. Het internet is je beste vriend, dus geef ‘m de kans je te helpen.

De Basel IV-standaarden, IFRS: er zijn vrienden van me die er econometrie voor hebben gestudeerd. En dat is een pittige klus kan ik je vertellen. Ga je als tekstschrijver daarmee aan de slag, dan moet je je inlezen. Godzijdank staat er op het internet al van alles over geschreven. Kies je bronnen wel heel gericht uit. Een opiniestuk rondom een moeilijk onderwerp is toegankelijker dan een uiteenzetting. Tegelijkertijd stuurt een geplaatste mening je direct een bepaalde kant op en dat wil je juist niet! Begin met de meest basale informatie: waar staat bijvoorbeeld de IFRS voor? Waar komt het vandaan? En wat is het doel? Pas wanneer je dit helder voor ogen hebt (schrijf het vooral voor jezelf uit, anders ga je straks zaken door elkaar halen) kun je een stap verder gaan en bijvoorbeeld kijken naar recente ontwikkelingen rondom het onderwerp. Wat is er gewijzigd met betrekking tot IFRS? Waarom is dat gebeurd? En wat ligt er nog in het verschiet? Op dit moment heb je nog geen content geschreven, maar heb je wél een grof beeld van je onderwerp.

2. Spreek experts over complexe materie en wees eerlijk

Wil je met je stuk de diepte in en dus echt toegevoegde waarde leveren met je contentmarketing? Dan kun je zelf nog meer gaan lezen, maar dat is tijdsintensief en je stuk content moet uiteindelijk wel gewoon af! Ga dus met experts uit het vakgebied in gesprek over het onderwerp. Voor hen is het vaak gesneden koek, dus geef vooral eerlijk aan dat je er zelf nu wel iets vanaf weet, maar dat je géén deskundige bent. Op deze manier krijg je nogmaals uitgelegd wat je (als het goed is) al wist en zal je bron je in begrijpelijke grote mensen taal aanvullende informatie geven voor je content. Immers: experts onderling praten in een taal die je niet begrijpt, maar een expert en een ‘leek’ praten op het niveau van diegene die er het minst van weet.

3. Bouw je content op van basaal naar specifiek

Je hebt deskundigen gesproken en je bent klaar om alle informatie in een stuk content te gieten. Of het nu een langer artikel is of een whitepaper: bouw het stuk secuur op. Begin met de basale informatie en duik daarna pas langzaam de diepte in. Voor experts is de eerste informatie (wat houdt het in en waarom is het ontstaan) een welkome opfrisser en voor jezelf blijf je het overzicht houden. Door stapje voor stapje de diepte in te gaan zul je zien dat je stiekem behoorlijk wat hebt opgestoken en je verdrinkt niet in de complexe materie van voorheen. Fijn voor jou en fijn voor je klant: die weet je de volgende keer weer te vinden wanneer er behoefte is aan contentmarketing. Jij bent in staat om je materie eigen te maken waar je tot voor kort nog niet eens van had gehoord!

Op deze manier kun je met je content de wens van je klant niet alleen vervullen, maar zelfs verrijken. Wat een goedgeschreven stuk je op kan leveren? Daar hebben we het volgende week over.

Ga als organisatie in ieder geval aan de slag met jullie contentmarketing. Komen jullie er niet uit of hebben jullie hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op!  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Aaron van der Sanden

Aäron is contentmarketeer bij Mediatic. Met zijn journalistieke achtergrond schrijft hij voornamelijk over finance-gerelateerde onderwerpen, maar ook het (familie)bedrijfsleven vindt hij bijzonder interessant.

Aaron van der Sanden

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in