Hoe zet je PR effectief in voor linkbuilding?

PR kan voor allerlei doeleinden worden ingezet. Je kunt PR bijvoorbeeld inzetten om meer naamsbekendheid voor je merk te genereren of om een product steviger in de markt te zetten. Maar PR is ook een middel om jouw organisatie als een autoriteit op een bepaald gebied te positioneren.
Gebruik linkbuilding in combinatie met PR

PR kan voor allerlei doeleinden worden ingezet. Je kunt PR bijvoorbeeld inzetten om meer naamsbekendheid voor je merk te genereren of om een product steviger in de markt te zetten. Maar PR is ook een middel om jouw organisatie als een autoriteit op een bepaald gebied te positioneren.  Iets wat veel mensen nog niet weten is dat PR ook ingezet kan worden voor linkbuilding. Als je PR op de juiste manier inzet, kun je waardevolle externe links van grote media krijgen. Linkbuilding heeft een positief effect op je positie in Google.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is de laatste tien jaar flink veranderd. Waar je vroeger door het uitwisselen van links (als jij een link naar mij plaatst, plaats ik er één naar jou) en linkjes op startpagina’s al snel een hoge positie in Google kon krijgen, moet je er tegenwoordig heel wat meer voor doen. Links op startpagina’s doen tegenwoordig niet veel meer voor de vindbaarheid van je site. Relevante links daarentegen zijn des te belangrijker. Stel, je werkt voor een bedrijf dat hoeden verkoopt en je krijgt een linkje van een website over tuinieren. Google hecht aan zo’n linkje niet veel waarde, omdat deze niet als heel relevant voor jouw site wordt gezien. Een link van een modeplatform zou het bijvoorbeeld veel beter doen.

Relevant nieuws

Maar hoe zorg je ervoor dat die modesite een link naar jouw site plaatst? Door die site hier een goede reden voor te geven. Een onderzoek over de hoedenindustrie met opvallende uitkomsten zou zo’n reden kunnen zijn.  Dit is namelijk relevant nieuws voor een modeplatform. Schrijf een persbericht op basis van de resultaten van het onderzoek en voeg hier quotes van een hooggeplaatste medewerkers aan toe om duiding te geven. 

“Waarom zou een ander naar jou linken als ze het nieuws zelf al online hebben staan”

Bied iets extra’s

Wanneer het platform ervoor kiest jouw bericht te plaatsen, betekent dit nog niet automatisch een link naar jouw site. Want waarom zou een ander naar jou linken als ze het nieuws zelf al online hebben staan? Je moet dus nog iets extra’s te bieden hebben op je eigen site. Dat doe je bijvoorbeeld door een onderzoekspagina aan te maken waar je aanvullende informatie biedt over het onderzoek. Probeer deze informatie op een aantrekkelijke manier te presenteren. Dit kun je doen door de resultaten vorm te geven met visuals of infographics. Je kunt ook een whitepaper (laten) schrijven waarin je inhoudelijker ingaat op het onderzoek. Ook biedt dit de mogelijkheid om je vanuit jouw organisatie meer duiding kan geven. 

Neem de link naar de onderzoekspagina op in je persbericht en licht alvast een tipje van de sluier op door een visual of infographic mee te sturen. Heeft de ander je stuk geplaatst maar niet naar de onderzoekspagina gelinkt? Bel er dan meteen achteraan. De helft van de tijd is de ander het gewoon vergeten en bereid de link alsnog te plaatsen.

Weten wat je allemaal kan met contentmarketing? Lees het hier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

Bridget Hearn

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in