Skip to content

Hoe zet je PR effectief in voor linkbuilding?

PR kan voor allerlei doeleinden worden ingezet. Je kunt PR bijvoorbeeld inzetten om meer naamsbekendheid voor je merk te genereren of om een product steviger in de markt te zetten. Maar PR is ook een middel om jouw organisatie als een autoriteit op een bepaald gebied te positioneren.
Gebruik linkbuilding in combinatie met PR

PR kan voor allerlei doeleinden worden ingezet. Je kunt PR bijvoorbeeld inzetten om meer naamsbekendheid voor je merk te genereren of om een product steviger in de markt te zetten. Maar PR is ook een middel om jouw organisatie als een autoriteit op een bepaald gebied te positioneren.  Iets wat veel mensen nog niet weten is dat PR ook ingezet kan worden voor linkbuilding. Als je PR op de juiste manier inzet, kun je waardevolle externe links van grote media krijgen. Linkbuilding heeft een positief effect op je positie in Google.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is de laatste tien jaar flink veranderd. Waar je vroeger door het uitwisselen van links (als jij een link naar mij plaatst, plaats ik er één naar jou) en linkjes op startpagina’s al snel een hoge positie in Google kon krijgen, moet je er tegenwoordig heel wat meer voor doen. Links op startpagina’s doen tegenwoordig niet veel meer voor de vindbaarheid van je site. Relevante links daarentegen zijn des te belangrijker. Stel, je werkt voor een bedrijf dat hoeden verkoopt en je krijgt een linkje van een website over tuinieren. Google hecht aan zo’n linkje niet veel waarde, omdat deze niet als heel relevant voor jouw site wordt gezien. Een link van een modeplatform zou het bijvoorbeeld veel beter doen.

Relevant nieuws

Maar hoe zorg je ervoor dat die modesite een link naar jouw site plaatst? Door die site hier een goede reden voor te geven. Een onderzoek over de hoedenindustrie met opvallende uitkomsten zou zo’n reden kunnen zijn.  Dit is namelijk relevant nieuws voor een modeplatform. Schrijf een persbericht op basis van de resultaten van het onderzoek en voeg hier quotes van een hooggeplaatste medewerkers aan toe om duiding te geven. 

“Waarom zou een ander naar jou linken als ze het nieuws zelf al online hebben staan”

Bied iets extra’s

Wanneer het platform ervoor kiest jouw bericht te plaatsen, betekent dit nog niet automatisch een link naar jouw site. Want waarom zou een ander naar jou linken als ze het nieuws zelf al online hebben staan? Je moet dus nog iets extra’s te bieden hebben op je eigen site. Dat doe je bijvoorbeeld door een onderzoekspagina aan te maken waar je aanvullende informatie biedt over het onderzoek. Probeer deze informatie op een aantrekkelijke manier te presenteren. Dit kun je doen door de resultaten vorm te geven met visuals of infographics. Je kunt ook een whitepaper (laten) schrijven waarin je inhoudelijker ingaat op het onderzoek. Ook biedt dit de mogelijkheid om je vanuit jouw organisatie meer duiding kan geven. 

Neem de link naar de onderzoekspagina op in je persbericht en licht alvast een tipje van de sluier op door een visual of infographic mee te sturen. Heeft de ander je stuk geplaatst maar niet naar de onderzoekspagina gelinkt? Bel er dan meteen achteraan. De helft van de tijd is de ander het gewoon vergeten en bereid de link alsnog te plaatsen.

Weten wat je allemaal kan met contentmarketing? Lees het hier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

Bridget Hearn

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van