Hoe krijgt jouw opiniestuk de aandacht die het verdient?

Krant opiniestuk

Je wilt reageren op een actuele kwestie in de media, omdat jouw organisatie een specialist is op dit vakgebied. Je wilt in de pen klimmen om jouw mening over het voetlicht te brengen in een landelijke krant of vakblad. Er is alleen één probleem: je hebt geen ervaring met het schrijven van opiniestukken, laat staan het aan de man brengen van een artikel. Geen zorgen! Wij geven je hieronder een paar handige tips, waarmee je jouw stuk in de publiciteit krijgt!

Weet waar je het over hebt

Tegenwoordig heeft iedereen een mening over van alles en nog wat. Dat is prima, maar het feit dat je een mening hebt, betekent niet dat die ook de moeite waard is om te publiceren. Voor een bedrijf of organisatie kan het schrijven van een opiniestuk een mooie manier zijn om de autoriteit te vergroten. Het is dan wel belangrijk dat je schrijft over kwesties waar je verstand van hebt. Met andere woorden: het is zaak om iets toe te voegen aan het debat. Zorg ook dat het betoog niet (te) commercieel overkomt. Op het moment dat jouw bedrijf of organisatie een overduidelijk belang heeft bij wat je betoogt, haken journalisten snel af.  

“Schroom niet om de desbetreffende redactie te bellen als je twijfelt of een bepaald onderwerp wel bij een krant past.”

Wie is de doelgroep?

Bedenk vooraf wie de doelgroep is en met welk medium je die het best bereikt. Elke krant stelt zijn eigen eisen aan een opiniestuk. Dat geldt bijvoorbeeld voor het aantal woorden. Een opiniestuk in het FD is bijvoorbeeld een stuk langer dan die in het AD. Maar ook qua stijl en opmaak zijn er grote verschillen tussen kranten. Vergelijk deze en vakmedia met elkaar en kijk waar jouw stuk het beste past. Het Financieele Dagblad, Volkskrant, NRC, Algemeen Dagblad en Trouw zijn natuurlijk mooie grote namen maar vergeet ook de Christelijke kranten als het Nederlandsch Dagblad en het Reformatorisch Dagblad niet. In sommige gevallen, als het onderwerp bijvoorbeeld erg technisch is, past een vakblad beter dan een landelijke krant. Schroom niet om de desbetreffende redactie te bellen als je twijfelt of een bepaald onderwerp wel bij een krant past.

Nieuwsbericht opinie

Duidelijke opbouw

Wellicht een open deur: het opiniestuk moet niet alleen een mening bevatten maar ook goed geschreven zijn. Een duidelijke opbouw helpt hierbij. Begin het artikel met een korte inleiding waarin je uit de doeken doet op welke kwestie je reageert. Geef aan wat de aanleiding is en waarom het artikel nu actueel is. Denk bijvoorbeeld aan de Kamer die binnenkort een knoop doorhakt over een wetsvoorstel. Bouw het artikel logisch op en breng er een duidelijke structuur in aan. En heel belangrijk: kom tot een hapklare conclusie die niet plomp verloren uit de lucht komt vallen.

One of a kind

Anders dan een persbericht dat vaak een op een wordt overgenomen, verwachten media bij een opiniestuk of ingezonden brief exclusiviteit. Dit houdt in dat je het artikel niet tegelijkertijd op meerdere plekken aanbiedt. Pas nadat je een afwijzing krijgt, kan je het volgende medium benaderen.

De boer op..

De meeste kranten geven duidelijk aan waar het artikel of de ingezonden brief heen gemaild kan worden. Afhankelijk van het nieuwsaanbod kan het even duren voordat het opiniestuk geplaatst wordt. Maar, mocht je na een week nog niets gehoord hebben, dan is het raadzaam om na te bellen. Mocht je dit allemaal te veel gedoe vinden of beschik je niet over een scherpe pen, maar wel over een duidelijke mening? Dan kan je natuurlijk altijd een goed pr-bureau inhuren om het voor je te doen. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Anna Westerdaal

Na een succesvolle carrière in de mode heeft deze oud-Parisiènne jarenlang bij radioprogramma’s van onder andere BNR en Radio 1 gewerkt en is daardoor een heus journalistiek zwaargewicht. Ze heeft een neus voor nieuwswaardige onderwerpen en geeft een breed palet aan klanten pr-advies.

Anna Westerdaal

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

zebra

Zebra’s hebben een sterker merkverhaal dan eenhoorns

Durfkapitalisten zijn altijd op zoek naar die ene ‘eenhoorn’: bedrijven die hen veel rendement opleveren en waarmee ze de rest van het portfolio financieel kunnen ondersteunen. Dit eenhoorn-droombeeld blijft tot

De Ondernemer kiest voor innovatie en verdieping in video

De Ondernemer, Nederlands grootste platform voor ondernemers in het mkb en zzp’ers, zet verder in op bewegend beeld. Voor de verdieping in video werkt zij vanaf heden ook samen met
BCG matrix voor contentmarketeers

Contentstrategie opstellen met de BCG-matrix

De BCG-matrix kan een handig model zijn voor contentmarketeers die willen bepalen welke content zij moeten prioriteren. Welke stukken kunnen zij beter van de contentkalender schrappen en welke hebben juist