Skip to content

Waar de werelden van finance en marketing elkaar ontmoeten

De werelden van finance en (content)marketing hebben elkaar veel te vertellen. Toffe campagnes, veel transparantie en tranentrekkers: qua merkbeleving heeft de financiële sector veel in petto.
megafoon op roze achtergrond

Hoewel de financiële sector niet bepaald als hip te boek staat, zie ik regelmatig toffe (marketing gerelateerde) initiatieven uit deze branche voorbijkomen die mijn aandacht trekken. Of dit nu is omdat er stiekem heel veel plaatsvindt op dit gebied, of omdat ik er zoveel over schrijf, dat laat ik even in het midden. Ik kan zo een aantal inspirerende voorbeelden voorleggen die mij als tekstschrijver, copywriter, bedrijfsjournalist, content marketeer (of welke naam je dit beestje ook maar wilt geven) bijzonder aanspreken.

Marketing binnen de financiële sector

Ieder zo zijn expertise natuurlijk. Terwijl de ene schrijvende collega zich toespitst op reizen, duikt (om in de vakantiesfeer te blijven) de ander juist in de IT. Voor mij echter geen verhalen over ‘adembenemende stedentrips naar Luxemburg’ of deep learning. In plaats daarvan schrijf ik veel over hypotheken, banken, compliance en andere (personal) finance.

Hoewel ik snap dat veel financiële onderwerpen niet op de boekenlijst staan om twee weken strandvakantie mee door te komen (daar is ‘ie weer), ben ik er wel achter dat er rondom finance meer dan genoeg gebeurt. Ook op het goed van marketing. Drie pareltjes en een ontnuchterende case, om te voorkomen dat de branche het te hoog in de bol krijgt.   

marketing beoordelen met vijf sterren

01. ABN AMRO MeesPierson en Zandbeek: +

Het Eindhovense (sowieso +10) marketingbureau Zandbeek wint nogal eens een prijs. Zo ook in 2017, met de campagne ‘De Vermogensmonitor’ voor private bank ABN AMRO MeesPierson. Een meerjarige data-gedreven contentstrategie, met onder meer toffe video’s, een toneelstuk tijdens de Dutch Design Week, magazines en een contentplatform dat de vermogende Nederlander (> 500.000 euro) moet bereiken. En dat doet het! Met een pr-waarde van meer dan één miljoen euro en talloze leads is deze campagne geweldig succesvol gebleken, met een European Excellence Award in de categorie ‘Beste PR-inzet’ als gevolg.

02. Bunq: ++

Hoewel veel financiële instellingen koketteren met hun transparantie, zit dat bij bunq (“Bank of the free”) overduidelijk in de genen. Hun stijl is opvallend (kijk alleen al naar de kleurrijke pasjes) en daarmee, binnen de vrij degelijke financiële wereld, een verademing. Het forum together.bunq.com is daarnaast een toonbeeld van transparantie, waar mensen hun mening mogen geven over bunq en zijn producten. Maar ook rondom bijvoorbeeld DDoS-aanvallen toont bunq zich transparant en bijzonder assertief. Door je eerlijke zelf te zijn, is dit marketing zonder dat het marketing is (snap je ‘m nog?).

03. Dela: +++

Uitvaartverzekeraar Dela liet vanaf 2012 de tranen rijkelijk vloeien met hun campagne ‘Waarom Wachten’, waarin mensen iets moois tegen een dierbare zeiden. Want inderdaad, waarom zou je hiermee wachten totdat iemand er niet meer is? Zeven jaar later kreeg deze campagne een revival en, eerlijk is eerlijk, je houdt het opnieuw niet droog. Mooi, oprecht en niet uit de lucht gegrepen: hier zat destijds – en dus nog steeds – een diepe waarheid achter. “Mooie woorden, die het waard zijn om veel eerder te delen”, aldus Edzo Doeve van Dela.

04. ING: –

ING kreeg in de zomer van dit jaar de reclamewereld behoorlijk in beweging, doordat de Nederlandse grootbank zijn klanten reclames wilde tonen op basis van hun betalingsgegevens. De media ging op onderzoek uit, de Autoriteit Persoonsgegevens gaf aan met de ING in gesprek te gaan, omdat dit ‘waarschijnlijk niet is toegestaan’ en de ING houdt het analyseren van de data nog maar even on hold.

Enige nuance: hoewel het natuurlijk een commercieel motief heeft, kan ING met data-analyses klanten ook beter passende producten aanbevelen en hen daarmee voor financiële problemen behoeden. Dit staat echter op gespannen voet met de privacywetgeving. En in deze tijden vol grote privacyvraagstukken rijst al snel de vraag: wat had de ING dán verwacht dat de reactie zou zijn?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Aaron van der Sanden

Aäron is contentmarketeer bij Mediatic. Met zijn journalistieke achtergrond schrijft hij voornamelijk over finance-gerelateerde onderwerpen, maar ook het (familie)bedrijfsleven vindt hij bijzonder interessant.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via