Skip to content

Een aanvulling om media te bereiken: een evenement

Media bereiken met event

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Tijdens het Magnum Mansion-evenement komt de magie tot leven

Ooit gedacht aan een unieke manier om de media te bereiken? Organiseer een evenement. Of wellicht beter: láát een evenement organiseren door een gespecialiseerd bureau. Een event levert zowel free publicity als content op. Mits je het goed doet natuurlijk. De Magnum Mansion is zo’n schoolvoorbeeld.  

Met een evenement kun je op een andere manier jezelf of je nieuwe product presenteren. Je komt direct in contact met je doelgroep, of dit nu zakelijke relaties, mediadoelgroepen en/of particuliere consumenten zijn. En niet te vergeten: je kunt veel content creëren rondom het event!

Beleving en Instagram

‘Beleving’ is al een tijd een toverwoord in marketingcommunicatie. Met de opkomst van Instagram dien je nog een stapje verder te gaan; je event moet minstens een paar Insta-waardige elementen bevatten. Hier bereik je vooral millennials en de daaropvolgende generatie Z mee. Andere doelgroepen zitten meer op Facebook, Twitter of Snapchat, waarbij informatie en foto’s weer op een andere manier gedeeld worden. Of je doelgroep houdt zich helemaal niet bezig met social media, zelfs dán zijn er wel degelijk leuke en zinvolle evenementen te bedenken. Met een beleving creëer je fans en met de publicaties hierover vergaar je naamsbekendheid, donaties en idealiter kopers.

Keuzes te over

Je kunt kiezen uit tal van evenementen. Van relatie- en persevenementen, promotieacties, productlanceringen en guerrillastunts tot hele competities en award shows. Welke vorm je kiest, is afhankelijk van je doelstelling en doelgroep. Je kunt het klein houden, aanhaken bij een bestaand event of, zoals Magnum, het InterContinental Amstel Amsterdam afhuren voor 275 gasten. Dat de bereikte mediawaarde via PR van “A Night at the Magnum Mansion” zo’n tien keer hoger ligt, lijkt de investering waard te zijn.

PR rondom event

De Magnum Mansion

Vorig jaar organiseerden meerdere partijen samen de Magnum Mansion. De magie van Magnum moest tot leven komen. Er werd een buzz gecreëerd onder influencers en de media. Andere doelstellingen van het event waren om de premium kwaliteit van het product naar voren te brengen, de (reclame)boodschap – Take Pleasure Seriously – te laden en het merk-imago naar een hoger niveau te tillen.

In dit geval werd gekozen voor high profile influencers die het merkverhaal moesten vertellen. Via hun ogen – en social mediakanalen – moest de Magnumboodschap bij de doelgroep overgebracht worden. En dat is gelukt. Gedurende de avond zijn er ruim 1.100 Insta Stories gepubliceerd en er verschenen rondom het evenement in totaal zo’n 1.500 publicaties. 

Content uit je evenement

Gedurende de avond van “A Night at the Magnum Mansion” werd live content geplaatst, zoals filmpjes op Instagram, zodat ook de consument kon meekijken achter de gesloten deuren van de Magnum Mansion. Leuk is om vox pops met aanwezigen op te nemen. Je kunt deze shots met korte reacties op het evenement of jouw product op een snelle manier achter elkaar monteren en combineren met ander videomateriaal. Of je knipt content op en verspreidt dit beetje bij beetje richting relevante media en consumenten op relevante momenten. Een aftermovie is altijd een goed middel om na afloop met de doelgroep te (laten) delen.

Succesvol evenement

Het succes van je evenement hangt af van de doelstellingen. Naamsbekendheid is moeilijk te meten, maar je kunt wel kijken naar het aantal posts of Insta Stories. Of het gebruik van de hashtag van het #event. Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van de publicaties (social dan wel print) is van belang. Een influencer met minder volgers, maar wel exact passend binnen jouw doelgroep, kan van meer waarde zijn dan een influencer/BN’er met een grote schare volgers die niet geïnteresseerd zijn in de bedrijfstak waarin je opereert. Als je het goed doet, kan een event zowel flinke publiciteit opleveren als content die je kunt (her)gebruiken. En de mensen die aanwezig waren, worden als het goed is een (nóg grotere) fan van je!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Barbara Louisse

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste