Skip to content

Eindhoven 365: een open source stadslogo en een Kei Fijne Film

Another City Trip 2018_foto Nick Bookelaar

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Wat doe je als stad, wanneer je je beseft dat er enerzijds enorm veel potentie aanwezig is, maar er anderzijds een gigantisch imagoprobleem heerst? Eindhoven besloot vól op citymarketing in te zetten en het uitgezette beleid is niets minder dan succesvol te noemen. We gaan in gesprek met Peter Kentie en Marlou van Doorne van Eindhoven365, het citymarketingbureau van de stad. In dit tweede deel van het tweeluik gaan we in op twee lokale campagnes met gigantische impact.

In het eerste stuk in dit tweeluik over citymarketing en Eindhoven365 hadden we het onder meer over het imagoprobleem van de stad, de nieuwsgierigheidsstrategie van de citymarketing-organisatie en de bijzonder succesvolle campagne Another City Trip, waarmee de organisatie internationaal hoge ogen wist te gooien. Maar ook lokaal heeft Eindhoven365 gigantisch veel impact.

Open source stadslogo

Met ‘Share The Vibe’, waarin het vernieuwde stadslogo met de drie vibes centraal staat, loopt er vanaf 2016 tot op de dag van vandaag een (video-)campagne waar heel creatief Eindhoven en omgeving mee aan de slag kan en mag. Het merk Eindhoven is namelijk open source. Eindhoven365-marketeer Van Doorne: “De vibes zijn een visualisatie van energie en voor iedere Eindhovenaar beschikbaar om mee te spelen. We hebben een stadslogo zonder manual: pas het toe zoals je dit zelf wilt.” Alleen het lettertype, gemaakt met duct tape, is níét open source. “Eindhoven is een stad van makers: het lettertype illustreert dat perfect.”

Je stad als één merk naar buiten brengen is uniek binnen de citymarketing. Peter Kentie, managing director van Eindhoven365, verbaast zich weleens over de situatie binnen andere steden: “Amsterdam heeft bijvoorbeeld ‘I Amsterdam’ voor de toeristen én de drie kruizen, voor de inwoners. Wij vonden dat onlogisch. Waarom heb je zowel een apart merk voor je bewoners als voor je bezoekers? Als bedrijf heb je toch ook geen apart logo voor je medewerkers?”

De vibes komen inmiddels overal terug, waar en wanneer je ook rondloopt in de stad. Gedurende lichtspektakel Glow, tijdens de marathon Eindhoven, maar ook bijvoorbeeld op de creatieve en innovatieve hotspot Strijp-S. Kentie: “En loop je rond op het recent vernieuwde opleidingscomplex van PSV, dan zie je daar de vibes ook veelvuldig terugkomen.” Eindhoven365 ontvangt de mooiste en bizarste foto’s van creaties waar de drie golven in zitten verwerkt, van tatoeages tot koffieschuim tot hele kledingwinkels die het logo hebben omarmd.

Een Kei Fijne Film

Ook in de kerstfilm die Eindhoven365 in december 2018 lanceerde staan de vibes centraal. Hoe kwam het bureau op het idee van deze film? Kentie: “Als de trein eenmaal op stoom is, tuft die lekker door. Dat ervaren wij nu ook: we weten nieuwe markten aan te boren, maar merken nu dat het steeds belangrijker wordt om de mensen die er zijn, ook hier te houden. Leefbaarheid is evengoed een belangrijk thema, om ervoor te zorgen dat de mensen die hier nieuw binnenkomen, niet aan de andere kant weer door de draaideur naar buiten wandelen.”

In dat kader was ‘Een Kei Fijne Film’ echt voor de Eindhovenaar. Van Doorne: “Deze kerstfilm was echt een cadeau, voor álle inwoners. We kregen ontzettend veel leuke reacties, mensen zijn op een nieuwe manier echt trots op de stad.” Naast onder meer Luuk de Jong (toen nog voetballer van PSV), acteur Huub Smit (bekend van onder meer de New Kids-films) en muzikant (en ex-profvoetballer) Björn van der Doelen speelde ook burgemeester Jorritsma een belangrijke rol in de film. Kentie: “Onze burgemeester toonde zich een geweldige acteur en won de harten van de kijkers. We hebben met Een Kei Fijne Film echt een nieuw gevoel van trots aangewakkerd. Van trots krijg je energie, ga je weer meer ondernemen. Trots heeft dus een gigantisch economisch rendement!”

Ook Een Kei Fijne Film krijgt op zijn beurt wereldwijd de nodige erkenning, want dit presentje voor de inwoners is genomineerd voor een internationale City Nation Place Award, in de categorie Best Citizen Engagement’.

Vorige week werd Een Kei Fijne Film 2019 gepubliceerd: Hotel Eindhoven. Bekijk ‘m hieronder!

Samenwerken

De behaalde en nog te behalen successen zouden nooit mogelijk zijn zonder de partners van Eindhoven365: de bureaus die de plannen van de citymarketeers uiteindelijk vorm geven. Van Doorne: “Marketingbureau Zandbeek heeft ons bijvoorbeeld geholpen met de Another City Trip-campagne en het vormen van een archetype, dat aan de oorsprong ligt van de vibes.” Videoproductiebedrijf Cutjongens werd weer ingeschakeld voor het maken van een Kei Fijne Film. Kentie: “Maar wij zijn in de lead, wij bedenken het grotere plaatje en zoeken dan naar vriendjes om dit concreet een gezicht te geven.” En ook dat past bij de stad Eindhoven: gezamenlijk wordt een ijzersterk merk gebouwd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Aaron van der Sanden

Aäron is contentmarketeer bij Mediatic. Met zijn journalistieke achtergrond schrijft hij voornamelijk over finance-gerelateerde onderwerpen, maar ook het (familie)bedrijfsleven vindt hij bijzonder interessant.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van