Skip to content

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Paper art of green ecology and save energy for environment conservation concept landing page website template background.Vector illustration.

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van vandaag, want het zorgt voor misleidende advertenties, valse prijzen en vooral veel afval. Om hier wat aan te doen, kan duurzame marketing een oplossing bieden. Maar wat is duurzaamheidsmarketing nou eigenlijk?

Duurzame marketing of groene marketing gaat over meer dan alleen het reduceren van afval. Het betreft 4 P’s waarbij de milieuvriendelijke koppeling tussen deze termen centraal staat. Je probeert de behoeftes van de klant te bevredigen, zonder het milieu ermee te belasten. Traditionele marketing is vooral gericht op winst, terwijl het bij duurzame marketing meer draait om mens en milieu. Dat houdt onder andere in dat je meer belang hecht aan de relatie met klanten en daar meer tijd in gaat investeren om deze aan te trekken en te behouden.

Het klantengedrag is door de jaren heen sterk geëvolueerd: ze willen niet langer zomaar producten kopen. Ze kiezen voor merken die een verhaal vertellen, iets goed doen voor de samenleving, maar vooral: merken die milieubewust zijn. En daar willen ze gerust ook een eerlijke prijs voor betalen.

Het product

In eerste instantie draait alles om het product. Wanneer je kiest voor een groene marketingstrategie, moet je product ecologisch zijn, milieuvriendelijk, verantwoord en – als het kan – lokaal geproduceerd. Ook het gebruik van het product moet duurzaam zijn, oftewel: je kunt het meerdere malen gebruiken en het gaat niet snel stuk. Dat wil zeggen dat ook de grondstoffen voor je product op een milieuvriendelijke en verantwoorde manier worden gewonnen. Je kunt namelijk niet claimen dat je product duurzaam is, wanneer de grondstof is opgehaald door onderbetaald personeel in India. De consument weet hier namelijk doorheen te prikken en is hier niet van gediend.

De mensen

Onder de term ‘people’ verstaan we alle mensen die betrokken zijn bij je organisatie: personeel, klanten, distributeurs, etc. Alle betrokken partijen werken onder goede arbeidsomstandigheden en krijgen een eerlijk salaris. Uiteraard moet het wel rendabel blijven, maar er wordt niet bespaard op mensen. Dit is onder andere de reden waarom duurzame producten duurder kunnen zijn dan producten die volgens het traditionele model tot stand zijn gekomen. Daar wordt vaker gekozen voor de goedkoopst mogelijke oplossing. Consumenten zijn hiervan op de hoogte en willen graag bijdrage aan een betere leefomgeving voor iedereen. Daarom zijn ze bereid meer te betalen wanneer ze weten dat de werknemers goed behandeld worden.

De plaats

Naast het product en de mensen, moet je ook stilstaan bij de plaats. Of het nu een winkel is of een distributiecentrum: is het gebouw duurzaam? Haal je energie uit zonnepanelen of wordt het gebouw verwarmd door een fossiele brandstof? Niet alleen het gebouw, maar ook de distributie van je product kan onder plaats worden gezien. Hier kun je jezelf de vraag stellen of het logistieke proces wel duurzaam genoeg is. Lever je met de fiets? Een elektrisch busje? Of maak je gebruik van vliegtuigen?

De promotie

Zoals eerder vermeld draait het bij duurzame marketing vooral om het verhaal dat je vertelt. Dit valt onder promotie: wat wil je vertellen en hoe? Je boodschap moet eerlijk en oprecht zijn, zonder dat je aan greenwashing doet. Wat niet wil zeggen dat je voorzichtig moet zijn, want dan verliest de boodschap aan kracht. Je moet het evenwicht vinden tussen die twee kanten. Ook de keuze van het medium van de promotie moet overwogen worden.

Duurzame marketing tips

Wil je zelf graag aan de slag gaan met groene marketing, maar kun je wel wat tips gebruiken? Wij hebben onderstaand de belangrijkste verzameld, deze zijn deels afkomstig uit het boek ‘LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld’:

  • Tip 1: Je moet niet inboeten op kwaliteit
    Hoewel duurzaamheid een belangrijk deel is van je productieproces, is het niet je enige doel. Het product moet gewoon goed zijn en naar behoren functioneren. Het is een aanvulling waardoor (potentiële) klanten sneller geneigd zijn om jouw product boven die van de concurrent te verkiezen. Focus in je marketing, branding en storytelling dan ook vooral op de kwaliteit van je product.
  • Tip 2: Creëer een groepsgevoel
    Duurzaamheid geeft een wij-gevoel. Het grotere impactdoel van je onderneming en de bedrijfscultuur die het oplevert, trekt niet alleen medewerkers, maar ook potentiële klanten aan. En als klanten zich betrokken voelen bij je organisatie, zullen zij jouw boodschap sneller gaan verspreiden. Niet omdat het hen opgelegd wordt, maar omdat ze erin geloven. De consument trekt vaak zelf de conclusie dat je goed duurzaam is. Als je het zelf claimt terwijl het niet helemaal zo is, verlies je geloofwaardigheid bij consumenten.
  • Tip 3: Practice what you preach
    Om ervoor te zorgen dat je boodschap verspreid wordt, moet je hem wel kunnen bewijzen. Je kunt niet zomaar claimen dat je duurzaam bent, want daar trappen klanten niet meer in, want de consument van vandaag shopt met een kritische bril op. Je missie moet in alles wat je doet naar voren komen, want als je duurzaamheidsmarketing niet honderd procent goed oppakt, wordt het greenwashing. Zorg daarom dat je communicatie transparant, duidelijk én krachtig is.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via