Skip to content

Duurzame content voor impact in voedselindustrie

KRF

Krusli is een ontbijtgranenmerk dat zich verzet tegen de grote mate van verspilling in de voedselindustrie. Oprichtster Heidi Alemans vond dat er in de supermarkt nauwelijks tot geen goede alternatieven waren voor ontbijtgranen die amper suiker bevatten. Voordat ze Krusli begon, was Alemans werkzaam bij Unilever en maakte ze van dichtbij mee hoeveel voedsel er gedurende het productieproces wordt verspild. Krusli moet deze twee problemen verhelpen.

Duurzaamheid en voedsel

Alemans is zelf een groot fan van ontbijten, maar vindt dat er te veel suiker zit in de standaard cruesli’s die de supermarkten verkopen. Alemans: “Toen ik terugkwam uit Engeland, waar ik voor Unilever werkte, vond ik dat er te weinig keuze was en dat er vaak te veel suiker in producten zat.’’ Ze maakte van dichtbij mee hoeveel voedsel fabrikanten, boeren en consumenten onnodig weggooien. “Krusli is een oplossing voor deze twee problemen.”

Krusli verwerkt ingrediënten die producenten anders niet voor consumentenproducten gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn krom fruit, te kleine of gebroken zaden en noten en ook sinaasappelschillen. “Het biedt een lekker en vooral gezond alternatief voor ontbijtgranen, maar nog veel belangrijker: het redt voedsel dat anders weggegooid zou worden.” Krusli beoogt dus verspilling tegen te gaan en producenten én consumenten te inspireren om ook actie te ondernemen. Dit jaar heeft het bedrijf 5.000 kg voedsel gered en voor het volgende jaar streeft het bedrijf ernaar om dit aantal te vertienvoudigen. Alemans: “Ook komen er volgend jaar een paar nieuwe smaken en concepten bij.”

Communicatie en content

Instagram, Facebook en LinkedIn zijn de communicatiemiddelen die Krusli gebruikt. Door het plaatsen van stories en informatieve posts wordt de doelgroep op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Denk hierbij aan foto’s van nieuwe producten en verkooppunten en informatie over nieuwe samenwerkingsverbanden. Het merk kwam recent ook veel aan bod in de landelijke media. Onder andere De Telegraaf, het Algemeen Dagbladen RTL Z berichtten over Krusli. Het bedrijf deed daarnaast dit jaar mee aan de Green Challenge.

Alemans: “De Green Challenge is een internationale duurzaamheidscompetitie waarvoor ongeveer 1200 bedrijven zich hadden ingeschreven. De winnaar ontvangt de hoofdprijs van 500.000 euro. Uiteindelijk zaten we met Krusli bij de laatste 25, maar helaas ging een Zweedse startup er met de eerste prijs vandoor.’’ Desondanks heeft Krusli zich aan de wereld laten zien.

Creativiteit

Vallen en opstaan: deze twee woorden omschrijven de mindset die heerst binnen Krusli. Tijdens haar werkzaamheden als marketeer voor Unilever merkte Alemans dat er vaak té veel wordt nagedacht over zaken zoals reclame-uitingen en Facebook-posts, wat weer ten koste gaat van de creativiteit. Aan de uitingen van Krusli merk je dat de boodschap recht uit het hart komt en niet 25.000 keer is overgekeken en verbeterd. Vandaar dat er ook alleen maar gepost wordt als er daadwerkelijk iets nieuws of relevants valt te melden. “Je moet immers wel wat te vertellen hebben. We maken geen content om maar content te maken.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Digitale technologie saai? ICT is een taaltechnisch feestje!

De Deense koning Harald Bluetooth verenigde in de tiende eeuw verschillende Vikingstammen. Tien eeuwen later verbindt de gelijknamige technologie verschillende apparaten. Is digitale technologie saai? Taaltechnisch is digitale technologie een

Waarom storytelling werkt: het effect op ons brein

Storytelling is een van de meest populaire termen binnen de contentmarketing. Het internet staat er vol van. Tik ‘storytelling’ in je zoekbalk en je krijgt binnen een halve seconde 163
Crisiscommunicatie, be prepared

Crisissituatie? Volg deze stappen!

Het is crisis. In een kritisch artikel heeft een bekende journalist vernietigend uitgehaald naar jouw organisatie. De telefoons op het hoofdkantoor staan inmiddels roodgloeiend en het afbreukrisico onder stakeholders groeit