Skip to content

Drie vragen aan… Titus van Dijk (podcastmaker, Gambardella Media)

Titus van Dijk

Podcasts zijn the next big thing die organisaties steeds vaker inzetten om ook met behulp van audio met hun klanten in contact te komen. Waarom? We vroegen het Titus van Dijk. Hij is eigenaar van Gambardella Media, waarmee hij podcasts maakt voor organisaties.

Gamberdella Media werkt samen met onder meer Albert Heijn en Sander Schimmelpenninck van Quote, maar heeft ook de grootste voetbalpodcast van Nederland: De Derde Helft. Tijd voor Contentic om Titus eens aan de tand te voelen.

Waarom moet je als organisatie podcasts inzetten in plaats van video’s?

“Podcasts bieden rust en het is een heel flexibel medium. Het voordeel van een podcast ten opzichte van een radioprogramma is dat je zelf kunt bepalen wanneer je het luistert. Je kiest dus een moment dat je ook echt in staat bent om je erop te focussen. Podcasts lenen zich uitstekend voor inhoudelijke content, beter dan dat video’s dat doen. Ik ga niet zo snel op de bank zitten en op mijn laptop een video bekijken omtrent een inhoudelijk thema. Veel te veel afleiding, met alle tabbladen die openstaan. In de auto, tijdens een wandelingetje of bij het sporten kan ik wél, met een podcast, naar inhoudelijke thema’s luisteren. Met video kun je op een fantastische manier iets aankondigen en – letterlijk en figuurlijk – een beeld van een situatie geven. Met een podcast voeg je hier een volgende dimensie aan toe.”

Voor welke thema’s en kanalen gebruik je een podcast?

“Dat verschilt per organisatie. Als advocatenkantoor kun je je expertisegebieden claimen, door verschillende podcasts omtrent een bepaald thema, bijvoorbeeld arbeidsrecht, te maken. Hier kunnen verschillende experts van een organisatie over discussiëren. Andere partijen willen juist extra beleving rondom een campagne creëren. Via een podcast kunnen ze consumenten toegevoegde waarde leveren, door te vertellen waar bepaalde campagnes uit bestaan en vanuit welk gedachtegoed dit is gestart. Inhoud geven, dáár draait het om.”

Hoe pak je het maken van podcasts aan als organisatie?

“Echtheid staat voorop bij het maken van podcasts. Vooraf ingestudeerde verhalen oplezen of een product of dienst er bij het publiek doordrukken, dat werkt niet. Luisteraars hebben dat snel genoeg door en haken af. Hiermee bereik je zelfs het tegenovergestelde van wat je voor elkaar wilt krijgen.”

“Daarnaast is de host van de show belangrijk: voor luisteraars voelt diegene vaak aan als een vriend van de show. Zij identificeren zich dus met de presentator. Ook raden wij aan om mensen met autoriteit op een bepaald gebied neer te zetten. Laat iemand spreken die écht verstand van zaken heeft. Zowel presentatoren als gasten moeten precies weten waar ze over praten, om zo de luisteraars echt van extra, vernieuwende informatie te kunnen voorzien.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via