Skip to content

De do’s en dont’s van een televisie-interview

Camera televisie

Een mooie gelegenheid om jezelf of jouw bedrijf te profileren of een afbreukrisico? Een televisie-interview kan beide zijn. Met de juiste tips and tricks, is het mogelijk om dat risico zo klein mogelijk te houden. 

Wat houdt de uitnodiging voor een televisie-interview in? 

Ook hier geldt: Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat begint al op het moment dat een redacteur je uitnodigt voor een televisie-interview. Leuk dat ze aan je denken. Zeg geen ja voordat er een antwoord is op de volgende vragen: Wat is het gespreksonderwerp? En Wat is de insteek van het gesprek? En minstens net zo belangrijk: wie is de presentator? Een diepte interview door Yvonne Jaspers vergt immers een iets andere aanpak dan “even” aanschuiven bij Mariëlle Tweebeeke. 

Wie zijn er nog meer te gast? 

Vergeet ook niet te vragen of er meer mensen aan het gesprek meedoen en wat de andere onderwerpen in het programma zijn. In het geval het een talkshow betreft hebben de andere gasten meestal de mogelijkheid om op jouw televisie-interview te reageren. Het is dus zaak om even door te vragen wie er nog meer aan tafel aanschuiven. Je zult de eerste niet zijn die in de veronderstelling het rijk alleen te hebben met een gezellige presentator, moet meemaken dat hem alsnog de oren worden gewassen door een andere gast, tafelheer, of side-kick waardoor het interview een onverwachte wending neemt. Andersom geldt dit ook: zorg dat je op de hoogte bent van de actuele nieuwsaanleiding. En ook waarom en welke gasten zijn uitgenodigd en welk standpunt zij vertegenwoordigen. Als jou tijdens de uitzending wordt gevraagd jouw mening te geven over het onderwerp van een andere gast, wil je natuurlijk niet met je mond vol tanden staan.

Televisie presentator

Gemaakte afspraken tijdens televisie-interview

Zorg dat je een schriftelijke bevestiging krijgt van de insteek van het interview. Neem een voorbeeld aan Peter R. de Vries door het mailtje in je binnenzak te steken. Mocht het gesprek een volstrekt ongewenste kant op gaan dan kun je, zoals Peter, altijd nog met dat mailtje wapperen. Beroep je met enige stemverheffing op de gemaakte afspraken. Het overgrote deel van de redacteuren houdt zich overigens netjes aan wat er is afgesproken. Echter, je kunt niet voorzicht genoeg zijn. Zeker als het een gevoelig onderwerp betreft.

Wees voorbereid voor het televisie-interview

Voor een redacteur is het voorgesprek vaak het moment om te checken of een onderwerp interessant genoeg is voor uitzending. Idealiter wil je je verhaal dus helemaal rond hebben als je gebeld wordt. Inclusief treffende voorbeelden, of als het een human interest onderwerp betreft, mooie anekdotes. Als je geen routiné bent, loont het -als de tijd het toe laat- om een aparte afspraak te maken voor het voorgesprek en mogelijk lastige vragen van te voren uit te schrijven. Dit dwingt je alvast na te denken over de formulering. De meeste gesprekken op televisie duren maar kort, dus wees kritisch met wat je wilt vertellen. Het gesprek oefenen met collega’s of familie is ook een aanrader. 

Interfererende ruitjes en make-up 

Het is wellicht een open deur maar kleding is belangrijk. Vooral bij vrouwen, waar kleding helaas al snel afleidt van de inhoud. Ga ook hier niet over één nacht ijs en zorg dat de kleren passen bij wat je wilt uitstralen: autoriteit of juist gezelligheid? Het is verstandig om de kleding van te voren uit te zoeken. Hiermee voorkom je dat het stress oplevert op de dag zelf. Kijk uit met ruitjes die kunnen een bijzonder dynamisch effect hebben op de camera en gaan interfereren. Vrouwen de vrouwen geldt: bedenk qua make-up ook wat je wel of niet wilt en wees hier duidelijk in ten opzichte van de visagist. Knalrode lippenstift kan er mooi klassiek uitzien maar maakt een gezicht soms ook ongewenst streng net zoals een zwaar aangezette eyeliner. 

Het is jammer als het televisie-interview goed ging maar mensen alleen maar bezig waren met je uiterlijk, of nog erger, als je bij het terugkijken niet het idee hebt dat jij die vrouw op televisie bent. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Anna Westerdaal

Na een succesvolle carrière in de mode heeft deze oud-Parisiènne jarenlang bij radioprogramma’s van onder andere BNR en Radio 1 gewerkt en is daardoor een heus journalistiek zwaargewicht. Ze heeft een neus voor nieuwswaardige onderwerpen en geeft een breed palet aan klanten pr-advies.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste