Skip to content

How-to: een contentplatform ontwikkelen

Met een inspiratieplatform word jij de mustread voor professionals in jouw sector. Maar hoe ontwikkel je zo’n contentplatform en wat is de meerwaarde ervan?
contentplatform ontwikkelen onderwijs

Voor SLBdiensten – kort gezegd leverancier van software aan het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs – ontwikkelden we het inspiratieplatform ictheek.nl. Een contentplatform, waarop we artikelen publiceren over ICT-gebruik in het onderwijs. Maar wat is nou de meerwaarde van zo’n contentplatform?

SLBdiensten is de intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Heel concreet betekent dit dat het bedrijf tegen speciale onderwijsprijzen softwarelicenties verstrekt aan onderwijsinstellingen en ook trainingen verzorgt. Voor hen hebben we het inspiratieplatform of, zo je wilt, contentplatform ictheek.nl ontwikkeld. Maar, wat is nou de meerwaarde van zo’n platform? Wat voor artikelen plaats je hier nou op? Hoe pak je dat aan?

Voor ieder wat wils

Over het gebruik van software op scholen kun je heel praktisch schrijven: wat kun je met Microsoft Word? Hoe gebruik je Adobe Photoshop voor het croppen van afbeeldingen? Alleen dat al is informatie die je prima via de leverancier van de software of via YouTube tutorials kunt vinden. Op ictheek.nl bieden we wat anders. Het platform is gericht op de docent, de ICT-coördinator en de bestuurder binnen het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Zij kijken ieder op hun eigen manier tegen het gebruik van software en hardware aan. Een docent zal op zoek zijn naar manieren om door het gebruik van ICT beter les te geven. Een ICT-coördinator hoort wellicht graag hoe andere ICT-coördinatoren omgaan met werken in de cloud, met het gebruik van verschillende devices of met internet-security. En een bestuurder leest graag over de invoering van de AVG op school en de impact daarvan op het onderwijs.

Jongen met VR-bril aan het werk op school.

De invoering van ICT op scholen heeft immers ook een enorme impact. Zo is een veelgebruikte term wanneer het gaat om ICT-gebruik op scholen het aanleren van zogeheten ‘21ste eeuwse vaardigheden’, ofwel vaardigheden die je nodig zou hebben nu digitale toepassingen steeds meer deel uitmaken van ons dagelijks leven en werk. Dergelijke artikelen roepen, zo blijkt, veel discussie op. Want gaat het inderdaad om andere vaardigheden dan die de ‘20ste eeuwse mens’ beheerst? Moet je ook echt andere vaardigheden bezitten nu digitalisering meer aan de basis van ons werk en leven staat? Een artikel met de titel ‘21ste eeuwse vaardigheden bestaan niet’ trok ruim 7.000 bezoekers. Op het platform laten we bewust zowel voorstanders als tegenstanders van een dergelijk begrip aan het woord.

Contentplatform creërt herkenning

En dan kom je denk ik bij de kern van een contentplatform. Ieder product of dienst heeft een wereld aan onderwerpen om zich heen, die gaan over de beleving ervan. Dat kan voor Nike gaan om gezondheid, fitheid en sportiviteit. Bij AH gaat het om een lekkere maaltijd. En bij SLBdiensten gaat het dus om alle gevolgen van het toenemend gebruik van devices en software op scholen. Dat kan zijn het gemak van digitale leermiddelen. Om het verrijken van je lessen, bijvoorbeeld door te skypen met een klas in India, zodat leerlingen kunnen zien hoe het leven daar is. Het kan gaan om praktische software om toetsresultaten bij te houden of huiswerk op te geven. Maar het kan ook gaan om het ongemak dat docenten kunnen voelen om met software om te gaan of om de gevaren van cyberpesten of sexting.

“Via de socials brengen we volgers op de hoogte van nieuwe content. En creëren we ook een community, een groep van trouwe volgers en bijdragers die dit onderwerp aan het hart gaat.”

Daarbij willen we aansluiten bij de belevingswereld van de docent/ict-coördinator/bestuurder op de school door hen aan het woord laten. Zo hebben we ook rubrieken als how-to’s waarin we uitleggen hoe je software kunt inzetten. We plaatsen verhalen uit de praktijk, belichten het rooster van een docent of stellen ‘drie vragen aan’ iemand die in het nieuws staat. Bovendien publiceren we whitepapers, bijvoorbeeld over het opstellen van een beleid voor de beveiliging van het schoolnetwerk. En drie keer per jaar verschijnt het ICTheek Magazine, dat in een oplage van zo’n 5.000 exemplaren naar onderwijsinstellingen in heel Nederland wordt verzonden. Via de socials brengen we volgers op de hoogte van nieuwe content. En creëren we ook een community, een groep van trouwe volgers en bijdragers die dit onderwerp aan het hart gaan. Het doel is een mustread worden voor iedere onderwijsprofessional die iets met ict-gebruik in het onderwijs van doen heeft.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Katrien Baarendse

  • Katrien Baarendse

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste