Contentmarketing nog beter door blockchain-technologie (deel 2)

Blockchain-technologie: is het een buzzword of gaat het nog een grote impact hebben op de verwerking van gegevens? Gebruikers krijgen zo zélf inzicht in hun data en kunnen zélf bepalen wat ermee gebeurt. Lees hier meer..
Blockchain-technologie twee

Blockchain-technologie: is het een buzzword of gaat het nog een grote impact hebben op de verwerking van gegevens? In het eerste deel introduceerden we het fenomeen ‘blockchain’ kort en maakten we een begin met de toepasbaarheid van de technologie binnen contentmarketing. Niet alleen de mogelijkheden zijn nieuw, maar mensen moeten ook een andere mindset aannemen bij de inzet van deze ontwikkeling. 

Een organisatie als Facebook heeft er geen baat bij haar gebruikers op een open blockchain te laten opereren: gebruikers krijgen zo immers zélf inzicht in hun data en kunnen vervolgens zélf bepalen wat ermee gebeurt. Deze gebruikersdata vormen de inkomstenbron van Facebook: deze big tech verdient veel geld met het verspreiden van advertenties en het bepalen van het verloop. Blockchain-technologie kan daar verandering in brengen in de business-to-consumer marketing. “Organisaties die contentmarketingcampagnes inzetten op een open blockchain krijgen meer controle over hun eigen data”, stelt Badr Tazrouti, blockchain-specialist en spreker. “Ik verwacht dat digitale applicaties en digitale content de eerste toepassingen zijn die op de blockchain komen, aangezien er geen transitie van fysiek naar digitaal hoeft plaats te vinden, zoals bij onder meer de scheepsvaart of auto-industrie wél het geval is.” 

Klantsegmentatie

Een platform op de blockchain, zoals Filecoin of Storj, geeft tokens uit die een bepaalde waarde vertegenwoordigen, verbonden aan bijvoorbeeld een valuta of een bepaalde hoeveelheid schijfruimte die een gebruiker af kan nemen. Als organisatie kun je testtokens creëren, die je uit kunt zetten binnen je beoogde doelgroep. Tazrouti: “Als organisatie heb je alle controle over je eigen data, dus zie je wie wel en niet gebruik maken van de tokens. Op basis hiervan krijg je beter zicht op wie er interesse hebben en wie niet, wie je verder kan nurturen en in wie je geen, of andere energie, moet steken. Het maakt nieuwe vormen van analytics mogelijk en nieuwe ideeën kunnen de markt veranderen.” Ethplorer is een voorbeeld van zo’n toepassing. 

Digitale originaliteit met blockchain-technologie

Niet alleen krijg je een beter inzicht in wie je gaat bereiken met campagnes, ook krijg je meer controle over de waarde van originele stukken content, van zowel teksten als afbeeldingen en video’s. CryptoKitties zijn daar een voorbeeld van. De gekte rondom deze digitale beesten zorgden zelfs voor een vertraging van het gehele Ethereum-netwerk. “Iedereen die een CryptoKitty aanschaft, heeft een uniek exemplaar. Iets totaal anders dan je FIFA-poppetje, die iedereen op de wereld heeft. Ze kunnen met elkaar paren, waardoor je hele nieuwe generaties CryptoKitties kreeg. Er zijn exemplaren verkocht voor zo’n honderdduizenden dollars”, stelt Tazrouti. Blockchain-technologie maakt dus originaliteit en eigen bezit mogelijk in een digitaal tijdperk.

Samenwerkingen door blockchain-technologie

Supermarktketens en retailers doen grote uitgaven om de steeds terugkerende spaaracties bij hun doelgroep onder de aandacht te brengen. Zij zetten reclames, PR en andere campagnes in om dit terugkerende fenomeen steeds weer tot een succes te maken. “Wanneer hun spaarzegels digitaal op een blockchain worden gezet en er een bepaalde waarde aan wordt gegeven, dan zijn nieuwe vormen van samenwerkingen mogelijk”, stelt Tazrouti. “Dan is het dus bijvoorbeeld mogelijk om (een deel van) je voetbalticket te bekostigen met de spaarzegels van je boodschappen. Met contentmarketing buiten een blockchain om, kan je alle mogelijke samenwerkingen in kaart brengen en de voordelen die het de klant brengt verspreiden.” Tekst en uitleg bieden immers verdieping voor de gebruiker, inzicht voor nieuwe klanten en zichtbaarheid voor het platform die dit mogelijk maakt.

Verbeterd imago

Gebruik van blockchain-technologie biedt transparantie in gegevensverkeer. “En transparantie geeft meer vertrouwen”, zegt Tazrouti. “Door openheid van gegevens te geven kun je onder meer een inkijk bieden in de herkomst van producten. Dit draagt enorm bij aan de branding van je product.” Albert Heijn is een goed voorbeeld: zij hebben de gegevens wat betreft de herkomst van hun sinaasappelen op de blockchain gezet. Hiermee kan iedereen exact zien langs welke kanalen een sinaasappel ging voordat de consument het in zijn of haar winkelmandje legde. Een ander, ietwat omstreden, product is koffie. Waar komen de bonen vandaan? Hebben de lokale telers wel genoeg betaald gekregen? Moyee Coffee zorgt voor eerlijkere beloningen voor koffieboeren. Tazrouti: “Middels contentmarketing kun je openheid benadrukken en zorg je voor inhoudelijke informatie die de klant nog meer inzicht geeft.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Marketing Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

megafoon op roze achtergrond

Waar de werelden van finance en marketing elkaar ontmoeten

De werelden van finance en (content)marketing hebben elkaar veel te vertellen. Toffe campagnes, veel transparantie en tranentrekkers: qua merkbeleving heeft de financiële sector veel in petto.

How-to: een contentplatform ontwikkelen

Met een inspiratieplatform word jij de mustread voor professionals in jouw sector. Maar hoe ontwikkel je zo’n contentplatform en wat is de meerwaarde ervan?
travelmarketing

Travelmarketing: de campagne van Deutsche Bahn ontleed

Deutsche Bahn heeft travelmarketing ingezet om de staycations in Duitsland te stimuleren. En dat heeft gewerkt! Zo hebben ze het aangepakt.