Klanten kopen bij merken die geloofwaardig zijn. Merken die weten wie ze zijn, waarom ze bestaan en de leefwereld begrijpen van de klant. En merken die verder kijken dan vandaag of morgen. Contentmarketing is een manier om je te onderscheiden van de rest. Maar er bestaat ook zoiets als te veel content produceren…
Tijdens mijn opleiding tot beeldmaker heb ik mij vier jaar lang verdiept in één vraag. Namelijk hoe je een verhaal kunt overbrengen met slechts een paar beelden. Wat bleek? Dit gaat niet over één dag ijs. Als je niet weet wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet, kun je nog zoveel foto’s maken maar ze communiceren niets. De docent stelde iedere les dezelfde vraag. Waar gaat je werk over? Hoe ga je aan het publiek, de galeristen, de kranten, de tijdschriften of musea uitleggen dat ze je werk moeten publiceren, tentoonstellen of kopen? Hoe onderscheid je jezelf van de rest?
Snel van A naar B
Als communicatiestrateeg merk ik dat het voor bedrijven heel verleidelijk is om die stap over te slaan. We willen nu eenmaal graag zo snel mogelijk van A naar B. Om eerlijk te zijn doe ik dat ook het liefst. Soms heb je ook het gevoel dat je wel moet. Je kunt niet achterblijven bij je concurrent. Je wilt top of mind zijn bij de klant. Het gevolg is dat we bergen aan content produceren. Een informatie overload. Je klant heeft daar niets aan, maar jij als bedrijf ook niet. Je stopt veel tijd in iets wat niet effectief is. Het maakt de wereld onnodig complex en stressvol.
De klantvraag van morgen
Toch willen we die klanten vinden, binden en iets laten kopen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Als gedragsdeskundige weet ik als geen ander dat dit best ingewikkeld kan zijn. Gelukkig hoeven we niet alles direct te weten. Communicatie is een leerproces. Waarom? Mensen veranderen. Morgen kan de wereld er heel anders uitzien en wil je klant ineens totaal iets anders dan gisteren. Of misschien wil je zelf een andere koers varen. Dat is niet erg. In tegendeel, je kunt hier juist op inspelen. Liever zelfs. Hoe relevanter, hoe beter. Hoe eerlijker, hoe beter. Zo lang je maar blijft nadenken, experimenteren en aanpassen, zul je vanzelf de juiste stappen maken.
Contentmarketing is een continu proces van denken en doen
Soms loop ik een beetje met mijn ziel onder mijn arm. Een communicatiestrateeg die zich bekommert om de bergen aan content. Dit is mijn vak, dit is waar ik zelf aan bijdraag. Bovendien, we kunnen toch niet stoppen met content maken? Wel een interessante filosofische vraag overigens, maar niet iets waar bedrijven wat aan hebben. Bedrijven willen een pragmatische oplossing. Bedrijven willen niet maanden wikken en wegen voordat je wat kunt gaan doen. Gelukkig sluiten ‘denken’ en ‘doen’ elkaar niet uit. Contentmarketing kun je zien als een proces waarin je af en toe moet denken voordat je iets doet, maar soms ook moet doen voordat je denkt. Wil je snel iets proberen? Natuurlijk! Maar meet het wel en kijk of het effectief is.
Stel de juiste vragen
Denken hoeft overigens echt geen maanden te duren. Zeker niet als je daar de juiste mensen voor in je team hebt. Zo lang je de juiste vragen stelt, kun je vrij snel tot de kern komen. Ah, het kan dus toch snel? Jazeker. Maar onthoud goed wat Aristoteles zei: “Well begun is half done”. Of zoals wij Nederlanders vaak zeggen: “Een goed begin is het halve werk”.
Meer blogs lezen over (content)marketing, pr en ondernemen? Neem hier eens een kijkje.