Skip to content

Compendium Geneeskunde: de Bijbel voor de geneeskundestudent én specialist

Compendium geneeskunde

Stel je voor: het is 2015 en je studeert Geneeskunde. Dat is al geen eenvoudige studie en de tientallen boeken die ieder hun eigen stijl, terminologie en beeldgebruik gebruiken en bovendien anders zijn gestructureerd, maken je het niet gemakkelijker. Doe je hier dan iets aan of studeer je stug door? Geneeskundestudenten Romée Snijders en Veerle Smit besloten om voor het eerste te kiezen en maakten hét naslagwerk waarin de gehele studie Geneeskunde, met al haar verschillende disciplines, wordt samengevat. Vier jaar later hebben ze meer dan 100.000 boeken van Compendium Geneeskunde verkocht. Nu is er een tweede versie uit, Compendium Geneeskunde 2.0.

Terug naar het begin. Romée en Veerle leerden elkaar kennen in 2015 tijdens de studie Geneeskunde aan de VU in Amsterdam. Tijdens het studeren viel het beiden op dat er grote verschillen bestaan tussen de tientallen boeken die ze moesten doorspitten om onder andere de bekende (en bevreesde) voortgangstoetsen te halen. Ze waren van mening dat dit makkelijker kon. Ze besloten om er iets aan te doen. Vol goede moed benutten ze de zomervakantie van 2015 om de studie Geneeskunde met al haar disciplines samen te vatten op een eenduidige manier. Dus met hetzelfde taalgebruik, dezelfde terminologie én met een overeenkomende stijl van visuals en afbeeldingen. 

Romée en Veerle merkten echter al gauw dat dit veel te veel werk was voor twee personen. Toch lieten ze zich hier niet door weerhouden. Via Facebook deden ze een oproep aan Geneeskundestudenten met de vraag: ‘Wie vindt het leuk om te helpen?’ Na tientallen enthousiaste reacties stelden zij een team van meer dan vijftig studenten samen. Daarnaast deden ook 37 specialisten mee om de kwaliteit te waarborgen. “Dat er zoveel studenten reageerden op onze oproep verbaasde ons. Tegelijkertijd was dit natuurlijk super.” Veerle en Romée stuurden het team veelal via Facebook en Skype aan vanuit hun studentenkamers. Ook de marketing deden ze naast hun studie, in de avonduren. Google Analytics, social media, websiteconversies, betaalde promotie op Facebook, ambassadeurs aan je merk Compendium toevoegen: alles werd gegoogeld en opgezocht.

Compendium Geneeskunde

Synopsis en Compendium Geneeskunde

Met eigen spaargeld richtten zij een eigen B.V. op, genaamd Synopsis. “We besloten direct om dit te gaan doen, aangezien we het belangrijk vonden, en nog steeds vinden, om alles in eigen beheer te doen”, geeft Veerle aan. “We willen alles goed en op onze eigen manier doen, anders beginnen we er niet eens aan.”

In september 2016 kwam Compendium Geneeskunde 1.0 uit. En dit bleek een gigantisch succes. “Al voor de lancering waren we compleet uitverkocht”, zegt Roméé Snijders. “Iets wat we nooit hadden verwacht. De eerste oplage bestond uit 1.250 reeksen van ieder vier boeken met 27 hoofdstukken. We dachten echt: ‘Hoe gaan we deze stapel ooit verkopen?’ Maar dat was dus razendsnel gelukt!”

Media-aandacht voor Compendium Geneeskunde

Sinds de lancering van Compendium Geneeskunde is het heel snel gegaan. De studenten werden genomineerd voor meerdere onderscheidingen, zoals: De Jonge 100 (twee keer), VIVA 400, Sprout Top 25 (twee keer) en TheNextWomen to Watch (twee keer), Talent van de Week Elsevier én FD top 50 ondernemers. De media-aandacht is mede hierdoor enorm toegenomen. Romée en Veerle zaten drie keer bij De Wereld Draait Door, stonden met een uitgebreid artikel in De Volkskrant en waren onlangs te gast bij Beau.

“Een aantal dagen later werden we gebeld door een redacteur van DWDD.”

Het artikel in De Volkskrant bleek uiteindelijk het startpunt. “Een aantal dagen later werden we gebeld door een redacteur van DWDD. Door hun redactie word je in de wachtkamer gezet. Uiteindelijk kregen we op vrijdag te horen dat we vier dagen later welkom waren, mits er geen rampen zouden gebeuren of het kabinet zou vallen. Na een korte, spontane mediatraining waren we er klaar voor. Een hele bijzondere en leuke ervaring.” Tijdens en na de uitzending merkten de dames een enorme toename in het websitebezoek (meer dan tienduizend bezoekers tijdens de uitzending en herhaling) en werden ze zelfs regelmatig op straat herkend. 

Compendium 2.0

Het betekende niet dat de studie op een laag pitje kwam te staan, want Compendium was nog steeds iets voor naast de studie. Veerle: “We zien werken aan de boeken als een soort hobby. Natuurlijk kost het veel tijd en energie en moeten we er soms dingen voor laten. We krijgen er ook ontzettend veel energie van, als we de reacties van studenten en specialisten lezen en horen.” Door de studie en praktijkervaring die ze opdeden tijdens het lopen van coschappen groeiden Veerle en Romée met het vak mee en gingen ze ook steeds kritischer naar hun eigen boeken kijken. Dankzij deze ervaringen en de enthousiaste reacties op Compendium 1.0 was het idee voor Compendium 2.0 al snel geboren.

Opnieuw stelden Veerle en Romée een team samen. In de nieuwe editie zijn de teksten herzien en uitgebreid met onder andere de disciplines Chirurgie, Huisartsgeneeskunde en Kindergeneeskunde. “Deze uitbreiding is gebaseerd op onze eigen ervaringen tijdens onze coschappen, maar ook via de klantenservice en door middel van marktonderzoek via social media. Compendium 2.0 richt zich nóg meer op iedereen die werkzaam is in de zorg.” Inmiddels kent negen op de tien geneeskundestudenten Compendium Geneeskunde en heeft veertig procent de boeken in huis. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Compendium Geneeskunde 2.0 opnieuw voor de lancering was uitverkocht. 

“Alle universiteiten en ziekenhuizen deden mee. Met studenten uit heel Nederland hebben we Compendium gemaakt voor alle geneeskundestudenten en zorgmedewerkers.”

2020

In januari 2020 komt de tweede druk van Compendium Geneeskunde 2.0 uit. “Met een team van 250 personen, bestaande uit een geweldige redactie, geneeskunde-, en marketingstudenten, specialisten en vormgevers uit zowel Nederland als België, hebben we het weer voor elkaar gekregen. Ongelofelijk dat het weer zo’n succes is.”

Waar Veerle en Romée het meest trots op zijn, is het aansturen van het team. “Alle universiteiten en ziekenhuizen deden mee. Met studenten uit heel Nederland hebben we Compendium gemaakt voor alle geneeskundestudenten en zorgmedewerkers. Het is een cliché maar het is echt een project dóór en vóór studenten en specialisten.” Het plan voor 2020 is om de grens over te steken. Er zijn inmiddels gesprekken om Compendium Geneeskunde te lanceren in Duitsland en Engeland.

Romée heeft inmiddels haar studie afgerond en gaat zich focussen op haar carrière als MDL-arts. Veerle is in de afrondende fase van haar studie en is van plan om vervolgens een jaar fulltime aan de slag te gaan met Compendium. Eén ding is zeker: je gaat nog veel van deze twee dames horen. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Jop Knipping

Jop heeft meerdere marketingcommunicatiefuncties vervuld aan zowel bureau- als klantzijde, waaronder bij KLM Health Services. Dankzij zijn achtergrond in journalistiek en communicatie heeft hij alle noodzakelijke tools in huis om een succesvolle PR-professional te zijn.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via