Skip to content

Combineer mond-tot-mondreclame met online

Marc Hoes Omnitise

‘Het lijkt wel alsof Google mij afluistert’. Een bekende gedachte? Waarschijnlijk heb je dan net gepraat over een bepaald product dat je wilt kopen, of over de vakantie die je wilt gaan boeken. Vervolgens staat je tijdlijn op Facebook ermee vol en hoef je maar één letter in Google in te tikken om de zojuist besproken vakantie voorgesteld te krijgen. Is dit high-tech of juist crimineel? We bespraken dit met Marc Hoes, mede-eigenaar van Omnitise en Digital Marketing Lead bij Omnitise Online.

Je kunt rustig ademhalen: Google en Facebook luisteren je niet af. Wat ze wel hebben, zijn enorm sterke data-gedreven algoritmes die voorspellen wat jij leuk gaat vinden, gebaseerd op het digitale gedrag van de bezoeker. Elke klik slaan ze op en verwerken ze. Op die manier bieden zij je op maat gemaakte advertenties aan. Via Google zijn de eerste zoekresultaten een advertentie, op Facebook en Instagram vliegen de advertenties je, op je tijdlijn en aan de zijkanten, om je oren. Toch is deze manier van adverteren niet de enige mogelijkheid voor bedrijven. Naast adverteren op billboards, flyers of online advertenties kun je tegenwoordig ook adverteren op telefoonhoesjes. Vergelijkbaar met het adverteren op koffiebekers, naar het idee van deze jonge ondernemer. Wat is het idee hierachter en hoe werkt het?

telefoonhoesje

Zichtbaarheid levert punten op voor mond-tot-mondreclame

Omnitise levert telefoonhoesjes met advertenties, onder andere voor Booking.com. Deze speciale hoesjes bevatten een advertentieboodschap en een chip die vervolgens communiceert met de Omnitise-app. De app houdt bij of je het hoesje om je telefoon hebt en of de telefoon met de advertentie naar boven op tafel ligt. Als dit het geval is, gaat de tijd lopen. Hoe langer de advertentie zichtbaar op tafel ligt, hoe meer punten je ontvangt voor het adverteren, tot maximaal één uur per locatie. “Het voordeel? Een gratis telefoonhoesje voor een merk dat past bij de consument én punten om kortingen te krijgen op producten van onze partners”, stelt Hoes. “Wij zoeken ambassadeurs die representatief zijn voor het bedrijf waarmee we adverteren. Zij moeten voldoen aan bepaalde standaarden, waarop we van tevoren screenen.”

Op het moment dat het hoesje op tafel ligt, kijk je in een uur tijd meerdere keren naar de advertentie. Aangezien het hoesje – en daarom de advertentie – van iemand is waarmee je communiceert, is het een geloofwaardige en betrouwbare vorm van reclame. Hoes: “Het komt dicht tegen mond-tot-mondreclame aan te liggen, aangezien het vaak vrienden of collega’s zijn die de advertentie zien. Veel vrienden vragen er zelf naar. Het telefoonhoesje is dus echt een gespreksstarter rondom het merk. De boodschap komt ook niet vanuit een merk, maar vanuit een vriend!”

“Je bent de zoveelste die adverteert.”

Blijf je content testen

Hoes heeft al jaren ervaring in online marketing en heeft gewerkt voor bedrijven als McDonald’s, PepsiCo en de PvdA, en voert nog steeds opdrachten uit voor andere bedrijven. “Voor grote partijen kon ik jarenlang opdrachten uitvoeren en verschillende campagnes testen. Bij elke nieuwe partij waarvoor ik aan de slag ga komen er twee dingen duidelijk naar voren: zorg dat je een basis aan content hebt klaarstaan en blijf testen!” Hij raadt aan nooit een vast format te gebruiken. “Je bent de zoveelste die adverteert. Laatst vroeg een zangeres mij haar te helpen met adverteren, zonder een duidelijke contentstrategie te hebben. Het eerste advies was: begin met een unieke contentstrategie, laat zien wie jíj bent en waarom jij anders en speciaal bent. Daarna kun je gaan adverteren en zorgen voor mond-tot-mondreclame. Dit geldt niet alleen voor haar, maar voor elke organisatie en artiest.” 

Mond-tot-mondreclame en influencers for Omnitise

Omnitise had het communicatieplan rondom de telefoonhoesjes snel staan. Micro-influencers maken daar een belangrijk onderdeel vanuit. “We zochten mensen binnen ons netwerk waarbij we dachten: mensen kijken tegen hun op. We wilden ze inzetten voor onze socials en ze direct betrekken bij ons bedrijf. Dat is aardig gelukt. Voordat we überhaupt live gingen, hadden we al ruim duizend volgers op Instagram”, zegt Hoes. Via dit social-mediakanaal verzamelt Omnitise veel geografische gegevens over de gebruikers. Op die manier weten ze welke influencers ze waar moeten inzetten. Hoes: “Maar die data is ook goud waard voor lokale ondernemingen die bijvoorbeeld willen adverteren via Facebook. Op de heatmap zie je precies waar je doelgroep zich het meest bevindt. Op dit moment zijn het voornamelijk millenials die gebruikmaken van onze advertentieproducten. Maar we kunnen elke doelgroep bedienen in heel Nederland”

Wil je op de hoogte blijven van al onze verhalen rondom contentmarketing en PR? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van