Skip to content

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Building a strong team, Wooden blocks with people icon on pink and blue background, Human resources and management concept.

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing Sucks ans Sales Too’, waar we eerder over schreven. Beide afdelingen wijzen naar elkaar als het gaat om het genereren van leads (Marketing levert altijd te weinig) en het realiseren van sales (Sales volgt niet goed op). Toch is het erg belangrijk om sales en marketingactiviteiten op elkaar af te stemmen: het zogenoemde ‘Smarketing’. Hoe? Met deze vijf tips kom je al een heel eind.

1. Organiseer Smarketing bijeenkomsten

Om Sales succesvol te ondersteunen, is het van groot belang om vanaf het begin processen, middelen en best practices te delen. Gebruik deze tijd om elkaar te leren kennen en deel hoe marketing het verkoopteam zal ondersteunen. Als je een groot aantal sales medewerkers hebt, start je een maandelijkse vergadering om deze verwachtingen te bepalen en eventuele vragen van nieuwe mensen te beantwoorden. Bijvoorbeeld:

  • Sluit aan bij wekelijkse salesmeetings
    Het bijwonen van wekelijkse salesmeetings geeft marketeers inzicht in de targets en doelen van sales, en de benodigde ondersteuning. Vertel over de campagnes, content en aanbiedingen die marketing die week promoot. Vraag ook naar ideeën en aanbevelingen voor jouw toekomstige content, campagnes en blogberichten.
  • Organiseer ​​maandelijkse meetings met sales
    Marketing- en salesmanagers zouden maandelijks samen moeten komen om de resultaten te analyseren en hun SLA te evalueren. Belangrijke meetwaarden om te delen zijn lead generation, MQL’s, percentage leads dat bewerkt is en lead-to-customer conversieratio.
  • Woon samen evenementen bij
    Of het nu gaat om een ​​netwerkbijeenkomst, een happy hour op kantoor of een georganiseerde conferentie – breng tijd door in een informele setting. Het bijwonen van een evenement bied je een unieke gelegenheid om jouw verkoopafdeling te leren kennen buiten de traditionele werkomgeving.

“Sales mensen praten de hele tijd met potentiële klanten en weten wat hen enthousiast maakt over jouw bedrijf”

2. Maak een e-mailalias voor het team

Maak een e-mailalias die wordt verzonden naar de teams van zowel sales en marketing. Gebruik dit strategisch om belangrijke informatie in beide richtingen te delen.

3. Zorg voor een proces voor het maken van content

Sales mensen praten de hele tijd met potentiële klanten en weten wat hen enthousiast maakt over jouw bedrijf. Het probleem is dat ze vaak geen tijd hebben om deze feedback op te schrijven. Overleg met je sales collega hoe je daarbij kunt helpen. Zorg ervoor dat je een proces ontwikkelt om deze content te verzamelen. Mogelijke manieren om dit te doen, zijn:

  • Houd brainstormsessies tijdens wekelijkse vergaderingen
    Voer een brainstormsessie van vijf minuten tijdens een salesbijeenkomst om te vragen welke content zij nodig hebben om meer leads aan te trekken of willen delen met potentiële klanten.
  • Gebruik een gedeeld Google-document om ideeën en referenties te verzamelen
    Deel een Google-spreadsheet waarin Sales ideeën of bepaalde verwijzingen voor het maken van content kan toevoegen.

“Het is belangrijk om het verkoopteam op de hoogte te houden van de marketingcampagnes, zodat ze weten wat hun leads zien en waarover ze in gesprek zouden willen komen”

4. Deel marketingcamapgnes met Sales

Marketeers promoten voortdurend nieuwe aanbiedingen en content, dus is het belangrijk om het verkoopteam op de hoogte te houden van deze marketingcampagnes, zodat ze weten wat hun leads zien en waarover ze in gesprek zouden willen komen. Dit zijn de basisstappen voor het coördineren van jouw campagnes met Sales:

  • Voeg je campagne toe aan een gedeelde agenda
    Bouw een (Google)agenda en voeg de datum en tijd van aanvang van de campagne toe (dit kan een e-mail, webinar of sociale-mediacampagne zijn), samen met de URL, de belangrijkste punten en een beschrijving van het aanbod. Zorg ervoor dat je jouw verkoopteam uitnodigt om deze agenda te bekijken, zodat ze deze in hun persoonlijke accounts kunnen zien.
  • E-mail het aanbod naar de sales afdeling
    Nadat je campagne online is gegaan en je leads krijgt, moet je het verkoopteam een ​​e-mail sturen met de volgende informatie:
    • Bespreekpunten: Benoem twee tot drie punten uit de campagne. Stel dat Sales het aanbod niet heeft gelezen – welke belangrijke punten moeten ze kennen wanneer ze met prospects praten? Goede gesprekspunten zijn meestal: statistieken, zakelijke use cases of “how to”-adviezen.
    • Lead views: Zorg ervoor dat je de lijst met leads, die je campagnes genereert, toevoegt zodat Sales actie kan ondernemen. Als je een CRM hebt, kun je eenvoudig een overzicht genereren en deze met het verkoopteam delen.
    • Follow-up e-mailsjablonen: Ontwikkel een opvolgmail die Sales kan sturen. Campagnes zijn een geweldige manier om nieuwe leads te genereren en oude leads opnieuw aan te spreken. Stel e-mailsjablonen samen voor je verkoopteam om een ​​gesprek te starten. Deze e-mail moet specifiek zijn over het aanbod en hoe jouw bedrijf kan helpen.

5. Help om de expertise van jouw sales onder de aandacht te brengen

Overweeg ghostwriting van een blog onder de naam van jouw Sales. Interview ze over het onderwerp en verander dat in een blogpost. Dit kan Sales helpen zijn geloofwaardigheid en bekendheid met zijn leads te vergroten. Als jouw Sales actief is op sociale media, moedig hen dan aan om de content van jouw bedrijf te delen. Je kunt zelfs sociale mediaberichten voor ze schrijven, dus alles wat ze moeten doen, is kopiëren en plakken op hun favoriete relevante netwerken. Ook de blog kunnen ze op hun eigen profiel publiceren.

Wil jij meer weten over de kracht en mogelijkheden van smarketing?? Kijk dan eens op de website van DNA LTB.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic
Redactie Contentic

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van
SEO linkbuilding - Click here button

SEO linkbuilding: hoe werkt dat nou eigenlijk?

Zodra je met online content aan de slag gaat, word je geheid een paar keer met de term SEO (search engine optimization) om de oren geslagen. Je weet wel: laat