Skip to content

10 praktische tips om sales en marketing op elkaar af te stemmen

marketing en sales

Sales en marketing: ze kunnen niet zonder elkaar, maar in praktijk blijkt het erg lastig om ze op één lijn te krijgen. Ze wijzen namelijk constant naar elkaar als het gaat om het genereren van leads (‘marketing levert áltijd te weinig’) en het realiseren van sales (‘sales volgt de aanwijzingen van marketing niet goed op’). Om je bedrijf gezond te houden, is het belangrijk om je sales- en marketingactiviteiten toch eens op elkaar af te gaan stemmen: het zogenoemde ‘smarketing’. Hierbij tien tips om dit voor elkaar te krijgen.

1. Organiseer bijeenkomsten voor sales en marketing

Om je sales-afdeling succesvol te kunnen ondersteunen, is het van groot belang om vanaf het begin processen, middelen en best practices met elkaar te delen. Gebruik deze tijd om elkaar te leren kennen. Deel bijvoorbeeld hoe jij denkt dat marketing het verkoopteam kan ondersteunen. Als je een groot aantal salesmedewerkers hebt, start je een maandelijkse vergadering, om deze verwachtingen t.o.v. marketing en sales te bepalen en eventuele vragen van nieuwe mensen te beantwoorden. Of zorg er bijvoorbeeld voor dat sales- en marketingmedewerkers gezamenlijk naar een evenement gaan.

2. Maak een e-mail-alias voor het team

Maak een e-mail-alias die wordt verzonden naar zowel de sales- als marketingteams. Gebruik dit strategisch om belangrijke informatie in beide richtingen te delen en een eenheid te creëren.

3. Zorg voor een proces vóórdat je content gaat maken

Salesmedewerkers praten de hele tijd met potentiële klanten en weten wat hen enthousiast maakt over jouw bedrijf. Het probleem is dat ze vaak geen tijd hebben om deze feedback op te schrijven. Overleg met je sales-collega over hoe marketing hem of haar daarbij kan helpen. Zorg ervoor dat je een proces ontwikkelt om deze content-suggesties te verzamelen. Door bijvoorbeeld brainstormsessies te organiseren of door gedeelde Google-documenten aan te maken.

4. Deel marketingcampagnes met Sales

Marketeers promoten voortdurend nieuwe aanbiedingen en content, dus is het belangrijk om het verkoopteam op de hoogte te houden van deze campagnes. Op deze manier weten salesmedewerkers wat hun leads te zien krijgen en waarover ze in gesprek zouden kunnen gaan. Neem hier als marketeer de leiding in, door je salescollega’s te mailen met de campagnes, bespreekpunten uit die campagnes, de leads die er al uit voort zijn gekomen en mailsjablonen, die Sales meteen kan gebruiken om nieuwe leads te genereren.

5. Maak van je salesmedewerkers geen verkopers maar juist experts

Het is belangrijk dat je salesmedewerkers als experts te boek staan: dat maakt ze gelijkwaardige gesprekspartners in verkoopgesprekken. Publiceer daarvoor bijvoorbeeld blogs onder de naam van je salesmedewerkers. Of laat je sales-afdeling eens interviewen en verwerk dit tot een blogpost. Stimuleer hen wel om dit via de socials te delen met de buitenwereld.

Om je bedrijf gezond te houden, is het belangrijk om je sales- en marketingactiviteiten toch eens op elkaar af te gaan stemmen: het zogenoemde ‘smarketing’

6. Marketing: stel jezelf beschikbaar voor gesprekken met prospects

Bij gesprekken kun je als marketeer heel behulpzaam zijn, door het zakelijke gebruik van jouw product of dienst te illustreren aan de hand van content die je zelf hebt gefabriceerd. Zorg er dus voor dat je elke week wat tijd vrijmaakt – vooral aan het einde van de maand en het kwartaal – om aanwezig te kunnen zijn bij gesprekken met prospects. Sales is hierbij wel diegene die bepaalt waar dit nodig is.

7. Marketing: luister naar salesgesprekken

Neem af en toe de tijd om mee te luisteren met de gesprekken die je collega’s van Sales hebben. Terwijl je luistert, kun je ideeën opdoen voor toekomstige content. Daarnaast leer je tijdens deze gesprekken hoe je een aantal van de follow-up e-mails van je campagne kunt opbouwen. Noteer daarom vragen en behoeften die prospects kenbaar maken.

8. Optimaliseer de bedrijfspresentaties en demo’s

Sales is expert in het doen van bedrijfspresentaties en productdemo’s, maar soms zijn er gevallen waar ze hulp bij nodig hebben. Vraag jouw salesteam regelmatig of ze problemen hebben gehad met specifieke vragen tijdens hun gesprekken en pas de presentaties en demo’s daar eventueel op aan. Informeer Sales hier vervolgens wel over!

9. Verzamel alle resources voor Sales op één locatie

Marketeers doen er alles aan om resources voor Sales te creëren, zoals brochures, bedrijfsprofielen en presentaties, maar dit werk is voor niets als Sales deze documenten niet kan vinden (en dus gebruiken).

Dus probeer alle resources op één gedeelde plaats te houden, zodat Sales ze gemakkelijk kan openen, inzien en bewerken. Deze locatie is daarnaast een geweldige plek om je campagnekalender, links naar relevante campagnes en specifieke content voor een markt of een persona te plaatsen. Heeft je sales-afdeling dit ook meteen bij de hand!

10. Have fun!

Tot slot: het belangrijkste is om elkaar als mensen te leren kennen. Organiseer lunches, uitjes en vier successen. Dit helpt het vertrouwen tussen teamleden te vergroten en zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen om elkaar op te zoeken bij vragen.

Lees ook deze blog van Dimphy.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Dimphy Van Heusden

Als eigenaar van inbound marketingbureau DNA \ LTB houdt Dimphy zich dagelijks bezig met het genereren van leads via content. De focus ligt daarbij op een naadloze samenwerking en communicatie tussen marketing & sales. Vanuit deze praktijk schrijft zij regelmatig blogs.

  • Dimphy Van Heusden

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via